Ny vejtunnel i København! – – – i 1969

Af LSC

 

I løbet af 1960’erne voksede biltrafikken i og omkring hovedstaden markant. Dette årti blev uafviseligt bilens årti. Mere og mere påtrængende blev det, at i et antal af mange tusinde skulle dette fremtidens befordringsmiddel hver morgen og eftermiddag have fri og let adgang til at køre til og fra København.

En af de store indfaldsveje var – og er stadig – Hareskovvejen. Dens ”adgangsdør”, om jeg så må sige, til byen var gadekrydset Borups Alle / Frederikssundsvej; og dette kryds var efterhånden blevet en stærkt generende faktor for biltrafikken.

Derfor besluttedes det at grave vejen ned i en tunnel, således at bilerne ugeneret kunne køre under Frederikssundsvej – uden stop; og fortsætte ind til andre dele af byen.

I 1969 – efter nogle års byggeri – stod den nye tunnel færdig sammen med de deraf følgende andre gadeombygninger; og den åbnedes for trafik den 10. september. Men forinden, det var dagen før, blev værket præsenteret for offentligheden. Det skete ved at man om eftermiddagen i nogle timer kunne gå ad vejen – gennem tunnelen – og tage alt det nye i øjesyn.

Det blev et tilløbstykke for københavnerne; – flagene var hejst på utallige midlertidige flagstænger, der blev snakket; – – man var begejstret.

Også oven over den nye vejtunnel var der nye vej- og gadeanlæg. Frederikssundsvej havde fået en ”ansigtsløftning” – en modernisering i forbindelse med det helt anderledes gadekryds, som det nu var blevet. Se i den forbindelse især på billedet af de nye Sporvejs-anlæg – stoppestedet, hvor linje-5-sporvognene holder. Dette foto er særligt spektakulært; – i det mindste for mig; – og ja, det er det måske tillige for dig, der læser dette, såfremt du er ”københavner” i dit indre; enten fordi du bor der, eller fordi du engang gjorde det. Selv er jeg en af den sidstnævnte slags; – – og, åh ja, så fordrer det nok også, at du har en særlig interesse for kollektiv trafik. Det har jeg – og i vid udstrækning gælder det den kollektive trafik PÅ SKINNER , – –

‘ – – og se billedet her viser trafikmæssigt noget – dengang – så sjældent som et stykke nyt sporvejsanlæg; – nye spor, nye stoppesteds-heller til passagererne! – – Joh, jo – og jeg var begejstret; – det må jeg indrømme. Men dog ikke helt fuldgyldigt begejstret! – Nej, for ”sporvognen” i København var døende. Det var allerede på det tidspunkt sikkert og vist, at busserne helt skulle fortrænge sporvognene; – og efter bare tre år blev denne flotte nye sporvogns-”station” overflødig og fjernet.

Nå, men ved du hvad? – Fokuser nu her sammen med mig på det positive! – på det glade ”budskab” om den folkelige begivenhed, som det var den dag, og som jeg med disse fotos vil forsøge at videregive; – –

‘ – – idet jeg lige beder dig bære over med billedernes tekniske ikke helt ”up to date”-kvalitet. De er ældre dias, som jeg har digitaliseret – og ”herset” lidt med i billedbehandlings-programmet.

LSC

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA
Hareskovvej dagen før åbning af ny tunnel. Billedet er fra 1969
KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA
Hareskovvej dagen før åbning af ny tunnel. Billedet er fra 1969
KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA
Nyanlagt kryds, Borups Alle – Frederikssundsvej. Billedet er fra 1969
KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA
Nyanlagt kryds, Borups Alle – Frederikssundsvej. Billedet er fra 1969
KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA
Nye sporvejsanlæg på Frederikssundsvej over tunnellen. Billedet er fra 1969
KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA
Hareskovvej dagen før åbningen af ny tunnel. Billedet er fra 1969
KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA
Hareskovvej og den nye tunnel, dagen før åbningen. Billedet er fra 1969

Relaterede fotos:

5 thoughts on “Ny vejtunnel i København! – – – i 1969

  1. Jo, jeg husker det, ikke ligefrem som var det i går, men ganske kort efter boede jeg selv på Frederikssundsvej ved Utterslev Mose, og passerede derfor ofte `din` omtalte Tunnel, jeg brugte også Stoppestederne `ovenpå`. Hareskovvejen blev som du siger det, en meget nemmere genvej til oplandet da Trafikken blev aflastet, så jo, der skete betydelige fremskridt. Nu er jeg `nabo` til den nye Nordhavnsvej til Lyngbyvej, med de Bro, Tunnel og Bygge projecter der foregår der, med Svanemøllen Station som mellemled, et område der i dag er rimeligt belastet, alt imedens vi alle oplever Metro Byggeriet og deres fremfærd, her på Østerbro, først og fremmest ved Jagtvej, men Byturene er, via Nørre Vold , Kgs. Nytorn eller Gl. Strand, så sandelig også blevet en `Oplevelse` …………
    Billeder siger som altid mere end ord, så derfor en stor tak for genopfriskningen fra `den gang` i 1969, med den moderne tunnel under Frederikssundsvej og moderniseringen ovenpå. Der er knagme gået hen og forløbet 45 År, hvor blev de af ??? Med Frk. Dysseldorf Sporvognene, Skidt Skinne Skraberne og alt dertil hørende ???

    M.v.h. gb……..

  2. Ja GB jeg kan sagtens følge dig, når du skriver: “Hvor er de 45 år blevet af”. Ofte gribes jeg selv af den samme fornemmelse, – af at tidsforløbet sløres. Det er ofte, når jeg har sat USB-nøglen i PC’en, og kigger mine gamle billeder igennem. Så får jeg øje på et eller flere fotos fra dengang. Ved synet af billederne kommer der tit gang i tankerne om det, der sker på dem; – og lige med et gennemløber tankerne begivenheden / oplevelsen, som var den noget der foregik nu her i sommer – eller forrige vinter !! – – Men næh nej, det var altså for 30, 40, 45 år siden !! – – Joh jo; det er ganske vidst.

    Men når alt kommer til alt – GB – samt I andre, der måtte læse dette: Er den slags tids-rejse eller -sløring ikke en ganske fortrinlig psykologiske indretning at være i besiddelse af, – – og måske især når man som jeg om få dage passerer fødselsdag nr. 71 ?? – Jeg synes det.

    M.v.h. LSC

  3. LSC, så får du lige et tillykke med herfra. Nu kender jeg ikke den eksakte dato for din fødselsdag, så jeg lykønsker hermed på forskud 🙂

    Selv jeg, som ‘kun’ nærmer mig de 50, har den samme opfattelse af tidens gang og de år og begivenheder som er passeret, -og har ofte svært ved at fatte, at ting som står lysende i erindringen, kan have rigtig mange år på bagen..

    Jeg kender vejstrækningen med tunnelen rigtig godt, men kom til at tænke på hvad der var der før? Var det en alm. vejstrækning der endte ud i sammenfletningen ovenover tunnellen, eller hvordan?

  4. Tusind tak ADMIN for din fødselsdags-hilsen. Den er i øvrigt på lørdag – fødselsdagen.

    Med hensyn til det her i tråden aktuelle vejkryds, så kan jeg ikke bidrage med noget særlig konkret – og da slet ikke noget billedmæssigt. Jeg var dengang ikke så meget fokuseret på disse dele af hovedstaden. Det blev jeg egentlig først, da pressen begyndte at skrive om stedet, da tunnelbyggeriet, som jeg her har taget op, næsten var færdigt; – og helt konkret, da indvielsen skete. For så “vågnede” jeg op, og var, som det her fremgår, med “på dagen”.

    Men efter hvad jeg har fået fortalt fra anden side, ja, – så var krydset et ganske traditionelt vej- eller gadekryds oven på det sted, som på mine billeder er “oven på” tunnellen, og med nogle trafiksignaler, som efter bedste evne søgte at tøjle den stigende trafik; – indtil altså at tunnellen kom.

    LSC

  5. Selvom jeg var 13 år gammel i 1969 og boede på Frederiksborgvej i NV kvarteret, så kan jeg desværre ikke huske dette tunnelbyggeri. 🙁 Og det er jo mærkeligt, når jeg kun boede 3-4 km fra tunnelen. Og dejligt at se Sporvogne. Det skulle København ha’ beholdt, da en Sporvogn jo er mere miljøvenlig, end en osende Bus.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.