Indvielse af Frederiksholms kanal
Af Michael Bonnevie Jeg så på nettet, at Frederiksholms kanal skulle indvies, efter nyligt afsluttet renovering af byrummet. Jeg smuttede en tur derind med kameraet,... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Jeg så på nettet, at Frederiksholms kanal skulle indvies, efter nyligt afsluttet renovering af byrummet. Jeg smuttede en tur derind med kameraet,... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Som en stor Matador fan, er kopien af Korsbæk på Bakken, noget jeg absolut skulle ud og se, og da de allerede... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Man bliver aldrig for gammel til at lære! Det har jeg måtte sande på min tur til Nationalmuseet. Jeg havde en... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Her gik jeg og troede, at jeg kendte amager som min egen bukselomme.. Jeg har været en del i Dragør, men... Læs mere →
Af Michael Bonnevie I weekenden var der Streetfire Customshow i Bellacenteret. Min bror var derude sidste år, men han ville ikke derud igen, da... Læs mere →
Af Michael Bonnevie I anledning af Dansk militær flyvnings 100 års fødselsdag d. 26 august 2012, blev der for en kort stund mulighed for... Læs mere →
Af Michael Bonnevie En af de ting jeg husker tydeligt fra min barndom på Islands brygge, var det lille græs areal på Amager fælled,... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Jeg havde 2 ting på bedding igår. Den ene var et julemarked på Islands brygge, hvorefter jeg ville ind og se... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Lørdag d.1 juni kl. 10 skulle startskuddet lyde for det årlige Oresund Electric car rally. Vanen tro var jeg tidligt ude,... Læs mere →
Af Michael Bonnevie På modsatte side af Islands brygge sker der i disse dage nogle meget interessante ting. Kalvebod brygge har i flere år... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Efter den vådeste april i mands minde, kiggede solen frem den 1 maj, og turen gik til Churchill parken ved Langelinie,... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Dengang i tidernes morgen hvor jeg var en lille dreng, drog jeg sammen med min mor ud for at se på... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Der findes et hav af sider som min, omhandlende de gode gamle dage, men grandts.dk er af de sider som jeg i flere... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Efter et indslag på Lorry i sidste uge, vidste jeg at der hver Tirsdag (når vejret er til det) samles en... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Det er nu andet år i træk, at jeg har været til stor motorcykel udstilling i Lokomotivværkstedet. Rammerne er de samme,... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Her er anden omgang af vores skønne julesange og salmer. Et barn er født i Bethlehem Et barn er født... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Vanen tro, var der igen i år juleoptog på Amagerbrogade. Det er nu 3 eller 4 gange jeg har dokumenteret begivenheden... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Her i denne søde juletid, er det vigtigt at få noget godt at spise, derfor har Jeg samlet lidt links og læsning, med... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Lørdag d. 8 september 2018, var der folkets klimamarch, på Bertel Thorvaldsens plads. Demonstrationen startede kl. 13, så jeg havde ikke... Læs mere →
Af Michael Bonnevie En mere end 100 år gammel forretning i særklasse. Uden sidestykke i hele Danmark. Sådan beskriver Herolds ejere sig selv i... Læs mere →
Af Leif Ziegler
Til de mange medarbejdere skulle der bruges en kantine, og det løstes ved, at der blev bygget et kantineskib, hvor man fik inspiration fra de amerikanske floddampere.
Her er et billede af Frikadellen, som findes på Arbejdermuseet
Skibet blev bygget uden de store skovlhjul, og placeret i Christianhavns kanal ved Overgaden neden Vandet.
Kantineskibet blev taget i brug i 1926 og fik hurtigt øgenavnet ”Frikadellen” I knap 40 år havde arbejderne på motor fabrikken glæde af skibet.
B&W solgte ”Frikadellen” i 1966 og en slæbebåd trak den ud af Christianshavns kanal, og for en stund blev den anbragt i Nordhavnen.
Da den lå der gik jeg om bord på Frikadellen, og gik ned på det nederste dæk og kikkede ud af et koøje. Disse koøjer havde jeg ikke før lagt mærke til, da den lå nede i kanalen.
Jeg ser ud af et koøje på Frikadellen
Jeg gik rundt i en masse vand og opdagede pludselig at der var et stort hul med en trappe ned til et dæk, der åbenbart var nedenunder men nu var fyldt med vand. Jeg gik op og så på udsigten på øverste dæk.
Jeg står på det øverste dæk, da Frikadellen lå i Nordhavnen. Svanemølle værket ses i baggrunden
Berntsen, der var formand for sejlkluppen i Frederiksværk, fik købt Frikadellen og den blev bugseret til Slaggemolen ved Stålvalseværket. Her blev den placeret med nogle pæle og en af enderne var fastgjort til molen. Efter det øverste rækværk var blevet fjernet, fungerede Frikadellen som en fortøjningsbro, hvor sejlbådene kunne lægge til på begge sider.
Frikadellen blev mere og mere utæt, og man pumpede vandet ud for at holde den flydende. Det gik indtil en gang midt i 1980erne, hvor den sank. Der var kun lidt af båden der ragede op over vandet.
Nu var gode råd dyre. Frikadellen var sejlklubbens ejendom, og Frederiksværk kommune kunne godt forlange, at de fjernede skroget som ville blive en bekostelig affære. Nu gik det ikke så galt. Man valgte at fylde jord på Frikadellen, så der på molen kom til at opstå en knold, som i dag er på nord siden af Slaggemolen ind mod den nye lystbådehavn.
Her er Slaggemolen i Frederiksværk, den ses til højre i billede. Man ser tydeligt den knold der er på molen, og her under ligger Frikadellen.
Tags: B&WBurmeister & WainsChristianhavns kanalChristianshavnFrikadellenFrikadellens skæbneKantineskibSlaggemolenSofiegade
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Frikadellen !
Du gjorde det igen, minderne vælder frem. Mine ture fre Islands Brygge gik jo også under Langebro, forbi De Danske Sukkerfabrikker, langs Christianshavns Vold, ad Overgaden Neden Vandet med toppede Brosten og Motorfabrikken på den anden side af kanalen, til Christianshavns Torv, med Biograf og liv i alle afskygninger på Torvegade. Der lå den, Frikadellen, på Burmeister og Wein siden af Kanalen, bag en velvoksen låge til Motorfabrikken fra Torvegade, hvor skræmmende mange mænd i kedeldragter passerede ud og ind af det forjættede land, hvor de `rigtige`mænd havde deres arbejde, hvor de dengang verdensberømte B og W Diselmotorer, verdens største Skibsmotorer, blev bygget og prøvekørt, Værftet man skulle være skrevet op hos som Nyfødt, hvis man skulle kunne gøre sig håb om en Læreplads, med en `sikret`fremtid som Smed, med , som jeg fik fortalt af kammerater, en hård start på en Fileskole, hvor opgaven lød på at tilfile en firkantet Metalklods efter en Tegning, hårdt Håndarbejde med Skydelære på Filebænke, af måneders varighed, før Mesters godkendelse og den egentlige Læretid med en Mestersvend kunne begynde i de forjettede land, med Frokost på `Frikadellen` !!!!!!!!!
Er det ikke besynderligt, at Stålvalseværket ikke kunne se en værdi i at genanvende alt det jern?