Dankortterminal

Af Michael Bonnevie

 

Dankortterminal

For et par år siden, fik jeg og min gode ven “jeg har en plan” herinde fra, en ide til en Dankortterminal der ikke kan aflures. Det gammelkendte design er mildest talt ikke noget at råbe hurra for, så vi satte os for at lave et design som ligner det vi kender, men som er sikret imod afluring via noget kode værk.

Hvordan virker det så?

På billedet kan man se en stor drejeknap i sølv. Den vil dreje et tal ind fra 1-9. Den kan dreje både til højre og til venstre, og når tallet er fundet, så trykker man på knappen “Vælg” under drejeknappen. Selve tallet der kommer frem, er forsænket i en dyb brønd, og kan kun aflæses af den der står nøjagtig foran. Det er derfor umuligt at aflure tallet over skulderen på brugeren. Man kan heller ikke længere aflure de førhen indtastede tal, da knappen ikke indikerer noget som helst, om det tal man drejer frem i brønden.

Hver gang et tal er valgt, så vælger maskinen et tilfældigt tal igen, så starttallet ikke er det samme hver gang. Det sikrer at man ikke kan lære at afkode måden der drejes på.

Udover de 2 knapper som omtalt, så er der, Slet alt, Slet og Godkend, som man forbruger kender fra de gamle terminaler. Dette sikrer at indlæringsfasen er hurtig og genkendelig.

Det er et meget enkelt, men temmelig sikkert system.

Nu kommer vi til det mest irriterende ved den her historie. Dengang vi lavede designet var vi ret sikre på at det ikke var set før, men ca. et halvt år efter, sidder jeg og ser i tv avisen, at der er en gruppe unge mennesker der har vundet en pris, for et design meget lig. dette. Havde vi rykket på ideen, så kunne vi “måske” havde løbet med prisen, hvem ved??