Anker Jørgensen, den sidste rigtige Socialdemokrat
Af Michael Bonnevie Den 20 Marts 2016, sov Anker Jørgensen stille ind. Han havde haft et langt og fuldt liv, som passioneret Socialdemokrat, og... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Den 20 Marts 2016, sov Anker Jørgensen stille ind. Han havde haft et langt og fuldt liv, som passioneret Socialdemokrat, og... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Efter min tur på Strandengen på fælleden, måtte jeg også et smut forbi Kalvebod fælled for at se på kreaturerne. Helt... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Der findes et hav af sider som min, omhandlende de gode gamle dage, men grandts.dk er af de sider som jeg i flere... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Sidst i maj måned, var jeg en tur på Amager fælled for at videofilme, hvilket jeg gør alt for lidt. Ideen... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Københavns hovedbanegård har de fleste danskere på et eller andet tidspunkt stiftet bekendtskab med, enten når de rejste eller ankom med... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Hvis man bor på Amager, så har man næppe overhørt debatten omkring Strandengen på Amager fælled. D. 8 maj var der... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Jeg mener, at det nu er tredje gang, at 4Sound afholder musik loppemarked, foran deres butik ved Landemærket i København. Jeg... Læs mere →
Af Michael Bonnevie På modsatte side af Islands brygge sker der i disse dage nogle meget interessante ting. Kalvebod brygge har i flere år... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Så fik vi endnu en dejlig dag med sol og rimelige temperaturer, og da efteråret er i fuld gang, så måtte... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Amagerbutikkerne fejrede 120 års jubilæum i dagene 30/8 – 1/9 2013 Desværre kunne jeg ikke være med om lørdagen og se... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Så var der Fredagsrock i Tivoli med Tim Christensen. Kæresten og jeg slog et smut omkring Tivoli, da vi meget gerne... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Som en stor Matador fan, er kopien af Korsbæk på Bakken, noget jeg absolut skulle ud og se, og da de allerede... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Motorcykeludstillingen i Lokomotivværkstederne, var i den grad noget jeg havde set frem til at opleve! Det er nogle år siden, jeg... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Forleden dag købte jeg ny optik til mit Nikon DSLR. Det er et Sigma 50 mm F1.4 fastoptik til ca. 3600,-... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Forleden blev en ny stillevej indviet langs med kanalen ved Nationalmuseet, så der måtte jeg selvfølgelig forbi. Det kom der Nørreport station... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Når Tivoli lukker ned for sæsonen, så ved man at efteråret for alvor er på fremmarch. I går d.23 September 2012... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Det fine ved at have lavet en blog der hedder gamle dage, er at man stort set aldrig løber tør for... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Endnu engang bliver man forundret over hvor hurtigt et nybyggeri kan skyde op. Sidste år var jeg ude for enden af... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Jeg var lige et smut på Holmen igen, fordi jeg og min ven Niels skulle en tur på Fregatten Peder skram.... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Det årlige juleoptog på Amagerbrogade. Meget lignede sig selv (heldigvis) men der var da lidt nyt at spore. En tradition skal... Læs mere →
Af Yuri
De blev aldrig rigtig gift grinede min farfar ofte, og grunden til dette var at da min farfar og min farmor skulle giftes skulle de aflevere dåbsattester på Rådhuset, min farmor var født i Bangkok hvor min Oldefar sad som havnemester, en meget indflydelsesrig position – i alt fald den gang: Han bestemte hvem der kunne lægge til i havnen og hvem der ikke kunne. Både Oldefar og Oldemor var danske, og dette betød også at de måtte rejse hjem da den Siamesiske regering befalede at alle udenlandske borgede skulle ud. På daværende tidspunkt har min farmor ikke været særlig gammel og derfor aldrig lært siamesisk – og ja, hvis hun havde haft så havde hun jo ikke efterfølgende brugt det da de kom hjem, derfor havde de fået lavet en oversættelse af dåbsattesten, da de jo hellere ikke regnede med at de ansatte i Kommunen forstod de mærkelige tegn den oprindelige attest havde. På Rådhuset fik de at vide at det kunne de ikke blive gift på! Det skulle være den originale – også selvom den var uforståelig.
Dette fik Farmor og Farfar til at gå hjem og lede de gamle papirer igennem, Oldefar, der kunne siamesisk, var ikke hjemme til at hjælpe så de ledte til de fandt noget der så officielt nok ud til at være de rigtige papirer – der var navn, stempel og det hele på!
Afsted til Rådhuset der kiggede på de thailandske papirer, trak på skuldrene, nikkede og skrev en vielses attest.
Da Oldefar fik af vide at hans oversættelse ikke blev godkendt og så hvad de så var blevet gift på grinede han: “Det dér?! Det er et cykelkort!”.
Mine bedsteforældre slog sig ned i Aabenraa hvor min farfar fik arbejde som kalkulator (den muligvis bedste i Danmark: efter sigende skulle alle der kunne dokumentere at være udlært hos ham kunne få job hvor som helst) og aktiv medlem af fagforbundet HK.
Foruden min faster fik de sammen to sønner, der begge er flyttet til København.
I 1960erne fik min faster en knallert: min farfar betalte 900 kroner for den sorte, forhjulstrukne Velo Solex (som bl.a. blev bygget i Danmark på Cykel fabrikken Hamlet først i Kastrup og senere i Avedøre).
En af de længste ture denne lille autocykel kom ud på var min fasters besøg hos sin farmor: Hun boede stadig i Køge hvor min farfar jo kom fra.
Min oldemor var meget forbavset over at den unge kvinde var taget hele den lange vej fra det sønderjyske, og hun fik ikke lov at køre tilbage! Knallerten blev sendt på toget sammen med hende: Så kunne hun køre fra Røde Kro og hjem.
Tags: KnallertSolexVeloVelo Solex
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Velo Solex :
Som tidligere beskrevet har jeg kørt Disella med Rulletræk på baghjulet, Wooler med rulletræk og først i Tresserne en Velo. Som ansat i Air B.P. i Lufthavnen i Kastrup, kørte Fly-Bensin, med en meget stor og meget gammel Tankvogn med Anhænger, en `Hippo`, til de dengang mest brugte maskiner D.C. 7 og /C, før Caravellen overtog, med Brændstof fra et Hydrantanlæg. Min Velo Solex købte jeg som afløsning for min Monark Cykel, der ellers havde bragt mig mellem Islands Brygge og Kastrup i et par år i Tre-Skift. Det var en lettelse der var til at føle på, bortset fra i de Is-glatte Vintre, hvor trækket på forhjulet havde det med at tage over i sving og køre sin egen vej— Jeg har stadig mindelser ved de Ar, diverse Styrt har efterladt, fra de Natlige ture frem og tilbage, men en dejlig og pålidelig Knallert var det nu alligevel……..Og en Lise, endelig at være Motoriseret igen…………
M.v.h. gb.