februar 29, 2024

Lufthavnsudvidelse

Af Leif Ziegler

 

Københavns Lufthavn i Kastrup mistede sin togstation.

Administrationsbygningen for Det Danske Luftfartsselskab, vejrtjeneste og radiotjeneste blev åbnet den 20. april 1925 i Kastrup. Amagerbanen, som lå tæt ved, anlagde derfor en station, eller nærmere et trinbræt i 1927 med navnet ”Lufthavnen”

Det gik hastigt fremad for lufttrafikken og allerede 12 år efter åbningen, blev Vilhelm Lauritzens fornemme, hvide lufthavnsbygning i 1937, indviet. Der var bar, restaurant og kiosker.
På sydsiden af lufthavnen var Kramme & Zeuthens virksomhed, den eneste danske flyvemaskine fabrik der var tilbage.
I 1939, lige før krigen, var man nået op på 71.750 passagerer og 13. 575 starter og landinger.

Syd på blev Amagerlandevej skåret over. Den gik før direkte til Store Magleby.

Da banestrækningen blev nedlagt mistede Store Magleby sin togforbindelse.

lufthavnsudvidelse

I 1953 passerede 657.147 passagerer gennem Københavns lufthavn, og starter og landinger var oppe på 29.238. Dertil kom rundflyvnings maskiner, private sportsfly med mere, så det totale antal starter og landinger var oppe på 53.727.
Det gik den modsatte vej for Amagerbanen. I 1947 ophørte persontrafikken, hvorimod der fortsat var en del gods der skulle køres.

På grund af en udvidelse af lufthavnen blev strækningen Kastrup-Dragør nedlagt 1. april 1957 og dermed trinbrættet ”Lufthavnen”
Der skulle gå mange år før der igen kom tog til Københavns Lufthavn i Kastrup.

Kastrupvej blev kortet af og endte ved Stenhøj Alle.

Amagerbanen gik tværs over startbanen og trinbrættet lå et godt stykke ude på luftfartsområdet

Maglebylille som lå øst for Amager Landevej var truet. Det lille bysamfund havde skole, smedje og togstationen Tømmerup.

Nedenstående links er lagt på af Admin. Det er et link til en Pdf fil omhandlende Amagerbanen og Amager station.

Amagerbanen og Amager station

og denne side som virkelig går i dybden med Amagerbanen mv..

EVP

 

Relaterede fotos:

One thought on “Lufthavnsudvidelse

  1. Dejlig opfølgning på Kastrup Lufthavn`s historie, begyndelsen igen fra før min tid. Som omtalt i tidligere artikler, stammer mit bekendtskab med Lufthavnen tilbage fra først i Tresserne, hvor jeg blev ansat i Air B.P og kørte Bensin til D.C. 7erne og 6erne, som blev tanket ovenpå Vingerne, med Pistoler som vi kender dem fra alm. Tankstationer, dette foregik Sommer og Vinter, i Storm, Regn og på overisede vinger, hvor man mavede sig ud ad vingen og huggede neglene i Isen, for at hænge fast og ikke glide ned. `Min egen Tankvogn` med Anhænger, var Air B.P`s. største, en noget Ældre Tysk HIPO, med et enormt Trærat og en Kobling som man skulle stå på, for at træde i bund, og en Mekanisk Bremse der virkelig skulle trampes på for at bringe et fyldt vogntog til standsning. Noget nemmere var det med de moderne Careveller, der tankede Fly Brændstof fra det dengang moderne Hydrant anlæg, rørledninger lagt i jorden fra Brændstofdepotet til Standpladserne, hvor koblingen mellem Fly og Jord foregik gennem en Målevogn, op under vingerne på de moderne Jetfly. Turen der ud fra Islands Brygge, i 3 skift Sommer og Vinter, foregik på Cykel og først i den sidste tid på en ny indkøbt Velo Zolex Knallert. Jeg syntes den dag i dag, at det var en lang tur før Kastrup var passeret og Porten nået til Uniformen og varmen i Vagtstuen…
    Stor tak til Ziegler.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.