Af Leif Ziegler

 

Københavns Lufthavn i Kastrup mistede sin togstation.

Administrationsbygningen for Det Danske Luftfartsselskab, vejrtjeneste og radiotjeneste blev åbnet den 20. april 1925 i Kastrup. Amagerbanen, som lå tæt ved, anlagde derfor en station, eller nærmere et trinbræt i 1927 med navnet ”Lufthavnen”

Det gik hastigt fremad for lufttrafikken og allerede 12 år efter åbningen, blev Vilhelm Lauritzens fornemme, hvide lufthavnsbygning i 1937, indviet. Der var bar, restaurant og kiosker.
På sydsiden af lufthavnen var Kramme & Zeuthens virksomhed, den eneste danske flyvemaskine fabrik der var tilbage.
I 1939, lige før krigen, var man nået op på 71.750 passagerer og 13. 575 starter og landinger.

Syd på blev Amagerlandevej skåret over. Den gik før direkte til Store Magleby.

Da banestrækningen blev nedlagt mistede Store Magleby sin togforbindelse.

lufthavnsudvidelse

I 1953 passerede 657.147 passagerer gennem Københavns lufthavn, og starter og landinger var oppe på 29.238. Dertil kom rundflyvnings maskiner, private sportsfly med mere, så det totale antal starter og landinger var oppe på 53.727.
Det gik den modsatte vej for Amagerbanen. I 1947 ophørte persontrafikken, hvorimod der fortsat var en del gods der skulle køres.

På grund af en udvidelse af lufthavnen blev strækningen Kastrup-Dragør nedlagt 1. april 1957 og dermed trinbrættet ”Lufthavnen”
Der skulle gå mange år før der igen kom tog til Københavns Lufthavn i Kastrup.

Kastrupvej blev kortet af og endte ved Stenhøj Alle.

Amagerbanen gik tværs over startbanen og trinbrættet lå et godt stykke ude på luftfartsområdet

Maglebylille som lå øst for Amager Landevej var truet. Det lille bysamfund havde skole, smedje og togstationen Tømmerup.

Nedenstående links er lagt på af Admin. Det er et link til en Pdf fil omhandlende Amagerbanen og Amager station.

Amagerbanen og Amager station

og denne side som virkelig går i dybden med Amagerbanen mv..

EVP

 

Relaterede fotos: