Bevar muskelhunden
Af Michael Bonnevie Ja, hvorfor ikke? Jeg var en tur inde omkring strøget i går, og stod og kiggede på menneskemylderet i forårs solskinnet.... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Ja, hvorfor ikke? Jeg var en tur inde omkring strøget i går, og stod og kiggede på menneskemylderet i forårs solskinnet.... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Vanen tro, var der igen i år juleoptog på Amagerbrogade. Det er nu 3 eller 4 gange jeg har dokumenteret begivenheden... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Det er ikke ofte at jeg filmer med mit Nikon grej, men engang imellem tager jeg en tur, for at lære... Læs mere →
Af Michael Bonnevie En af de stensikre forårsbebudere, både herhjemme og ikke mindst i Japan, er når kirsebærtræerne blomster. De sidste par år, har... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Dagen var plottet ind og fotogrejet var støvet af, for nu var der Fastelavn på Bryggen.. Sidste år, var jeg på... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Timelapse på Amager fælled, en grå og vindig sommerdag, 2020. Timelapse, er en feature som jeg har gået og tænkt på... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Motorcykeludstillingen i Lokomotivværkstederne, var i den grad noget jeg havde set frem til at opleve! Det er nogle år siden, jeg... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Jeg har længe ønsket mig en kamera gimbal, til mit Nikon DSLR kamera, og i sidste uge, fik jeg gennem Islands... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Det er ikke nogen hemmelighed, at Dansk Sojakagefabrik, eller Sojakagen i folkemunde,- var en stor del af Islands Brygges identitet. Georg... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Så var der atter engang Folkets Klimamarch i København. Denne gang fra Christiansborg slotsplads. Jeg var også med sidste år, hvor... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Min mor har en kæmpe samling af billeder fra hele vores opvækst. Jeg gennemgik et par albums for at se om... Læs mere →
Af Michael Bonnevie D. 1 December, og hvad skal man dog foretage sig på sådan en grå og blæsende søndag? Ideen var at jeg... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Jeg har så småt fået mine kreative lyster tilbage. De har et stykke tid været underdrejet og været umulige at fremtrylle.... Læs mere →
Af Michael Bonnevie I den seneste tid, har jeg ikke kunnet undgå at lægge mærke til de mange skriverier omkring Rådhusbiblioteket, og dets skæbne.... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Hvad var det egentlig der skete, d. 27 Januar 1943, ved 17 tiden, Da Flyvemaskiner fra RAF bombede Islands Brygge, Christianshavn... Læs mere →
Af Michael Bonnevie For en lille uges tid siden, holdt Copenhill ved Amager bakke, åbent hus, inden de for alvor åbner i 2018. I... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Endnu en omgang makro, denne gang med vand. Jeg sværmer stadigvæk lidt om makro fotografi, så denne gang var emnet vand.... Læs mere →
Af Michael Bonnevie København lagde i dag rammer til VM i halvmaraton. Det var naturligvis noget jeg måtte forbi og se Jeg tog afsted... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Der er såmænd ikke så meget at skrive om denne postering, udover at jeg igen i år var til Halloween i... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Dengang jeg tegnede på Glyptoteket, var Thorvaldsens museum et af de steder vi besøgte. I mangt og meget er de 2 museer... Læs mere →
Af Leif Ziegler
Det gik hastigt fremad for lufttrafikken og allerede 12 år efter åbningen, blev Vilhelm Lauritzens fornemme, hvide lufthavnsbygning i 1937, indviet. Der var bar, restaurant og kiosker.
På sydsiden af lufthavnen var Kramme & Zeuthens virksomhed, den eneste danske flyvemaskine fabrik der var tilbage.
I 1939, lige før krigen, var man nået op på 71.750 passagerer og 13. 575 starter og landinger.
Syd på blev Amagerlandevej skåret over. Den gik før direkte til Store Magleby.
Da banestrækningen blev nedlagt mistede Store Magleby sin togforbindelse.
I 1953 passerede 657.147 passagerer gennem Københavns lufthavn, og starter og landinger var oppe på 29.238. Dertil kom rundflyvnings maskiner, private sportsfly med mere, så det totale antal starter og landinger var oppe på 53.727.
Det gik den modsatte vej for Amagerbanen. I 1947 ophørte persontrafikken, hvorimod der fortsat var en del gods der skulle køres.
På grund af en udvidelse af lufthavnen blev strækningen Kastrup-Dragør nedlagt 1. april 1957 og dermed trinbrættet ”Lufthavnen”
Der skulle gå mange år før der igen kom tog til Københavns Lufthavn i Kastrup.
Kastrupvej blev kortet af og endte ved Stenhøj Alle.
Amagerbanen gik tværs over startbanen og trinbrættet lå et godt stykke ude på luftfartsområdet
Maglebylille som lå øst for Amager Landevej var truet. Det lille bysamfund havde skole, smedje og togstationen Tømmerup.
Nedenstående links er lagt på af Admin. Det er et link til en Pdf fil omhandlende Amagerbanen og Amager station.
og denne side som virkelig går i dybden med Amagerbanen mv..
Tags: AmagerbanenKastrup lufthavnKøbenhavns lufthavnLufthavnenLufthavnsudvidelseTogstationTogstation lufthavnen
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Dejlig opfølgning på Kastrup Lufthavn`s historie, begyndelsen igen fra før min tid. Som omtalt i tidligere artikler, stammer mit bekendtskab med Lufthavnen tilbage fra først i Tresserne, hvor jeg blev ansat i Air B.P og kørte Bensin til D.C. 7erne og 6erne, som blev tanket ovenpå Vingerne, med Pistoler som vi kender dem fra alm. Tankstationer, dette foregik Sommer og Vinter, i Storm, Regn og på overisede vinger, hvor man mavede sig ud ad vingen og huggede neglene i Isen, for at hænge fast og ikke glide ned. `Min egen Tankvogn` med Anhænger, var Air B.P`s. største, en noget Ældre Tysk HIPO, med et enormt Trærat og en Kobling som man skulle stå på, for at træde i bund, og en Mekanisk Bremse der virkelig skulle trampes på for at bringe et fyldt vogntog til standsning. Noget nemmere var det med de moderne Careveller, der tankede Fly Brændstof fra det dengang moderne Hydrant anlæg, rørledninger lagt i jorden fra Brændstofdepotet til Standpladserne, hvor koblingen mellem Fly og Jord foregik gennem en Målevogn, op under vingerne på de moderne Jetfly. Turen der ud fra Islands Brygge, i 3 skift Sommer og Vinter, foregik på Cykel og først i den sidste tid på en ny indkøbt Velo Zolex Knallert. Jeg syntes den dag i dag, at det var en lang tur før Kastrup var passeret og Porten nået til Uniformen og varmen i Vagtstuen…
Stor tak til Ziegler.