Madmarked i kødbyen ved Halmtorvet
Af Michael Bonnevie Det nye madmarked i Kødbyen åbnede i går d. 4-4-2015, så jeg satte ud for at se markedet, -trods en dunkende... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Det nye madmarked i Kødbyen åbnede i går d. 4-4-2015, så jeg satte ud for at se markedet, -trods en dunkende... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Så stod den endnu engang på Distortion festival i København. Eventet startede om onsdagen på Nørrebro, men jeg ventede til dagen... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Julen har atter engang indfundet sig i det ganske land, og traditionen tro, så bliver der julet igennem på gader og... Læs mere →
Af Yuri Denne lille artikel handler om de flippede 70-ere’s ungdom: En historie om duften af to-takts olie, tunsæt og Overbetjenten. Historien er naturligvis... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Jeg havde 2 ting på bedding igår. Den ene var et julemarked på Islands brygge, hvorefter jeg ville ind og se... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Forleden dag købte jeg ny optik til mit Nikon DSLR. Det er et Sigma 50 mm F1.4 fastoptik til ca. 3600,-... Læs mere →
Af Michael Bonnevie I weekenden d.18-19 August, blev der afholdt Dm i Beachvolley på Amager strand. Jeg havde skrevet det i kalenderen, da det... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Tivoli er lukket for denne gang. Jeg var en tur derinde, og havde en ide om at tage nogle flotte aftenbilleder.... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Så er det jul igen, og hvad er sjovere og mere hyggeligt, end at klippe papirklip sammen 🙂 Her er rigtig... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Forleden dag kedede jeg mig bravt, og besluttede mig derfor til at gå en lille tur, og måske endda få knipset... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Så fik København sig endnu en bro! Lille Langebro ved siden af storebroderen Langebro, er nu åbnet for cykler og gående.... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Så er julen vel overstået og vi begynder så småt at lade op til et nyt år. Dagen i dag skulle... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Vejret artede sig, så jeg hev kameraet med ind i København, for at se om der dukkede nogle motiver op? Som... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Vanen tro, var der igen i år juleoptog på Amagerbrogade. Det er nu 3 eller 4 gange jeg har dokumenteret begivenheden... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Her er anden omgang af vores skønne julesange og salmer. Et barn er født i Bethlehem Et barn er født... Læs mere →
Af Michael Bonnevie I dag var jeg en tur forbi Islands Brygges lokalhistoriske forening og arkiv, for at kigge lidt på billeder og se... Læs mere →
Af Michael Bonnevie I gamle dage, da jeg boede i Urbanplanen i 1970-80’erne, var Fælleden en af vores foretrukne legesteder. Vi krydsede Røde mellemvej, og... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Islands Brygges fødselsdag, som traditionen tro fejres ved at Gunløgsgade lukkes af, -og gaden fyldes med boder og stader, havde desværre... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Islands brygges havnepark, som blev stiftet i 1984, har gennem årene vokset sig stor og stærk, og skulle efter sigende være... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Nej, det er ikke mig selv det her handler om, men filmen syg og munter, med Jørgen Ryg fra 1974. En... Læs mere →
Af Leif Ziegler
Pumpehusvej
Det gik fra Mozarts plads, ned ad Mozartsvej, Offenbachsvej og videre ned ad Pumpehusvej.
På kortet kan man se kanalen for enden af Pumpehusvej
Her ude for enden brugte man arealet til at tømme de såkaldte SSSS, sporvejs-skinne-skidt-skraberne for affald som der blev renset op af skinnerne.
Sporvognene kørte ud på nogle ramper og så blev der bare læsset af. Her ude på det store ingenmandsland blev også de gamle københavnske sporvogne brændt og ophugget.
Sporvognene blev brændt her ude
På området flyttede nogle husvilde ind. Der blev opført skure og nogle boede i gamle biler.
Man hyggede sig om sommeren
Ned mod vandet var der en kanal, hvor der blev trukket gamle udtjente skonnerter ind. I disse gamle skibe boede folk, og blev efter tidens tand, nødtørftig repareret. Nogle skibe sank og blev efterlads og andre byggede man bare videre ovenpå.
Der var en båd til venstre der havde skorsten
En dag blev kanalen lukke for sejlads og så var det slut med at få flere både ind.
Alle billederne har jeg taget i 1967 og 1968
Pumpehusvej fik nyt navn i 2007. Vejen blev omdøbt til Thomas Koppels Alle.
Tags: KanalenPumpehusvejsporvejs-skinne-skidt-skraberneSSSSSydhavnskvarteretThomas Koppels Alle
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
SPORVOGNE !!!
kIGGER OG LYTTER MAN LÆNGE NOK, BLIVER MAN KLOGERE !
Jeg har dog aldrig tænkt over hvor de gamle udrangerede Sporvogne blev af, det der foregik så sent som du Ziegler beskriver det så levende, 1967-68, er en regulær overraskelse på mange måder, både hvad angår SSSS vognene og deres aflæsning af affald og afbrændingen af de udrangerede vogne.
Willy Brauer var forekæmperen for Vognenes afskaffelse og Bussernes indfasning i Byen, med hvad det indebar og indebærer, Letbaner blev det aldrig til og Trolje Busserne blev afskaffet igen, de sidst indkøbte Vogntog, (frk. Dysselsdorf Sporvogne), kører den dag i Ægypten, sikkert til stor glæde for dem, men i 2018, skulle den nye Ringbane for Metroen fungere, så man kan kombinere sine ture med Busserne , den eksisterende Metro og S Tog i Stor København.
Heldigvis begynder visse Omegns Kommuner at planlægge Letbaner, så Infrastrukturen bliver bedre for alle i det Østlige Sjælland.
Alle taler Miljø for tiden og det er chokerende at se, at vi bare skal under 50 år tilbage for at se desideret Miljøsvineri, foranlediget af en offentlig instans som Københaavns Sporveje, som må have været synderen på den tid.
M.v.h. gb
Skinnerense-vognene hos Københavns Sporveje! – Joh, jo hvor jeg dog husker dem, når jeg nu bliver mindet om dem af dig Leif. I de første 14-15 år af mit liv frem til 1959 boede jeg i Istedgade næsten oppe ved Enghave Plads. Det betød, at jeg og og familien havde sporvogne kørende i rigelige mængder lige neden for vores vinduer; – vi boede på 3. sal; – dvs. 4. etage, da ejendommen havde Mezzanin-etage. Om dagen var det de 3 linier 10, 11 og 16.
Men så om natten! – med jævne mellemrum, så genlød gaden også af sporvognshjul i et stykke tid; selv om kørslen ellers var indstillet. Det var disse skinnerensevogne, som så gennemkørte Istedgade nogle gange for at rense rilleskinnerne for alt det skidt og snavs, som uundgåeligt samledes sig der i dagenes løb. Af og til så jeg dem også henne på Enghave Plads endestation, hvor de holdt ind for at fylde vand på tryklufttankene inden næste tur ud på ruterne. – De kørte i øvrigt også af og til renseture i dagtimerne; – og så sås tydeligt foran hjulene de små brusere, som spulede vand ned i skinnerne.
Men ak ja – Leif; også disse spektakulære grønne sporvogne endte på sørgelig vis, synes jeg, deres liv der ude i “ødemarken”, sådan som du så skarpt beskriver det.
Mhv. LSC