Af Michael Bonnevie

 

Bryggens lokalhistoriske forening havde inviteret til gratis sejltur i havnen.

Datoen var plottet ind, for det ville jeg ikke gå glip af.

dsc_0673

Jeg dukkede op ved kulturhuset på Bryggen, og klokken var ca. halv 2. Båden skulle sejle kl. 2, så der var omtrent en halv times tid jeg skulle brænde af forinden.

Heldigvis var der en leben på kajen, med loppemarked og en hulens masse mennesker. Jeg satte mig på en bænk tæt på anløbsstedet, og kiggede på de nye ting som var dukket op siden jeg sidst var på Bryggen, blandt andet Aftenshowets nye hus der ligger et langspyt fra togvognen på kajen.

dsc_0527

Båden sejlede ind under Langebro lidt i 2, og da den lagde til, sørgede jeg straks for at få mig en siddeplads der var åben til det fri. Mit kamera skulle bruges flittigt, så det var vigtigt at jeg havde frit udsyn..

Båden havde plexiglas skydetag, så jeg tror egentlig at hele båden kunne dækkes til efter behov. Den dag var det overskyet uden regn, men der blev lovet solskin senere på dagen, så taget forblev åbent hos mig. Der blev der joket lidt om hvorvidt solen ville dukke op, af vores guide på turen.  Han mente at det nok ikke blev til noget, -men  det gjorde det. Dog først på vejen tilbage fra Nordhavnen..

Vi sejlede 10 over 2, og var en smule forsinket pga. nogle udlovede sodavand. Den glade giver brillerede ved at udeblive med vandene, så det endte med der blev efterladt 2 personer der skulle støve de famøse læskedrikke op, så vi havde noget at slukke tørsten i når vi vendte tilbage fra de vilde vover.

Historien melder ikke noget om hvorvidt folk fik deres sodavand eller ej? Jeg så ikke noget til dem..

På den første del af turen talte Sussie Paddison fra foreningen. Hun har et kæmpe kendskab til Bryggen, og fortalte lidt om de bygninger mv. vi mødte på vores vej ud imod Nokken. Her ser vi broen ved Fisketorvet og Allerhusets bygning ved siden af.

dsc_0538

Efter Fisketorvet og broen der forbinder Vesterbro med Islands Brygge, kommer vi ud til H.C Ørstedværket med tangen og den lille hvide “kirke” i forgrunden. På tangen har der i al den tid jeg kan huske, været skrotplads.

Videre ud imod Sydhavnen støder vi på Man diesel og turbo, som holder til i et kæmpe byggeri. Den anden guide på turen havde nu taget over fra Sussie, og fortalte at de lavede store motorer derinde, og pga. larm var bygningerne specielt afskærmet, da de ellers ville være til gene for dens naboer.

dsc_0549

Inden vi nåede ud forenden af havneløbet, og det drejede ind til højre og nybyggeriet i Sydhavnen, var der placeret nogle gamle både. Det viste sig at den ene båd var et stykke kunst. Eller rettere, lokummet der stod og sprøjtede vand ved siden af båden, skulle være kunstværket? Spøjst

På den modsatte side af bådene, ca. der hvor havnen svinger ind, -ligger der et stort nyt boligbyggeri som hedder Metropolis. Det skulle være Danmarks svar på Dubai.

dsc_0558

Det er en af de få nye bygninger i havnen som jeg syntes er spændende. Den ligner ikke alle de andre firkantede glasbygninger som skyder op som paddehatte langs Københavns havn.

Umiddelbart efter man har rundet “hjørnet” af havnen, støder man ind i Teglværksbroen. Den forbinder Teglholmen og Sluseholmen, og er bare en af de mange småbroer der i disse år bliver bygget i havnen.

Link til side om Teglværksbroen

Næsten ude for enden af Teglværksløbet, har Tv2 domicil. Guiden fortæller, at de nu efterhånden har ligeså mange medarbejdere som på Kvægtorvet i Odense. Det er nu ikke det eneste sted Tv2 har bosat sig i havnen. Som sagt er de ved Bryggen, og Nyhavn har også lagt rammer til.

Det fryder mit Amagerkanske hjerte, at opleve at det nu er det “nye sorte” at komme på Amager. Jeg støder stadigvæk på fordomme om lorteøen osv. men mon ikke det snarere er misundelse der er i spil?

dsc_0560

Vi vender rundt og sætter kursen tilbage igen, forbi Islands brygge og ud mod Nordhavnen.

Her sejler vi forbi havneløbet ned til Christianshavns kanal, som ligger lige efter sukkerfabrikken. Min mormor arbejde på sukkerfabrikken, og jeg har fået fortalt mange historier om fabrikken, blandt andet om dengang den blev bombet under krigen.

Her er der planer om en ny gangbro, så man ikke skal hele vejen ud til Christianshavns torv, for at komme derud. Det skulle efter sigende have rejst lidt af et ramaskrig, da beboerne på den “rigtige” side af kanalen ikke ville have gående trafik gennem deres område. Ja tænk hvis der kom nogle farlige Brygge beboere forbi 😀

dsc_0598

Lige omkring Nyhavn skyder der endnu en bro frem. Den vil forbinde Nyhavn med Christianshavn. Smart syntes jeg, men sejlerne er vist ikke meget for det, hvilket kan læses i denne artikel

Man kan desværre kun se lidt af broen til venstre i billedet..

Længere ude sejler vi forbi operaen og Fregatten Peder Skram, som jeg har skrevet om tidligere

Link til mit Peder skram indlæg

Lige efter Peder Skram, ligger Kongeskibet Dannebrog for red. Altid flot at se

dsc_0618

Derefter sejlede vi forbi Trekroner søfort, for til sidst at komme til vejs ende i Nordhavnen ved de 2 store kraner.

Vi sejlede tilbage gennem indløbet ved Pakhuskaj, og så de mange nye bygninger i Nordhavnen. Meget interessant område som jeg bliver nødt til at besøge igen..

dsc_0633

Turen tilbage til Bryggen foregik via Christianshavns kanal. Her svinger vi fra, og der kan anes byggeri på højre side. Det er den nye bro ved Nyhavn som omtalt tidligere.

Her er vi så kommet ud af kanalen, og er udfor den sorte firkant. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal mene om klodsen? Måske har jeg vænnet mig til den? Køn er den ikke, og som udbygning af det kongelige bibliotek er det helt til hest..

Hvorfor ikke bygge i samme stil eller materiale som kendetegner det gamle København? Hmm, det er nok bare mig der er en gammel sentimental drømmer, der helst så København bevaret så originalt som muligt. Selvfølgelig opgraderet og moderne, men i samme stil som det oprindelige

dsc_0664

Her er vi så kommet til vejs ende. En rigtig dejlig og oplysende tur, som jeg helt sikkert skal med på igen til næste år 🙂

Stor tak til Bryggens lokalhistoriske forening

Her er hele turen i billeder. De skulle gerne ligge kronologisk så man kan få en fornemmelse for hvor billederne er taget

Relaterede fotos: