Ofelia plads på Kvæsthusbroen
Af Michael Bonnevie For ikke så lang tid siden, åbnede Ofelia plads, som tidligere hed Ofelia beach. Ofelia beach har jeg tidligere været inde... Læs mere →
Af Michael Bonnevie For ikke så lang tid siden, åbnede Ofelia plads, som tidligere hed Ofelia beach. Ofelia beach har jeg tidligere været inde... Læs mere →
Af Michael Bonnevie For et par uger siden, var jeg på Papirøen og tage et par billeder. Jeg valgte at koncentrere mig om udendørs... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Efterårstur til Frilandsmuseet i Lyngby. Frilandsmuseet, er et sted jeg altid har haft lyst til at besøge, men der skulle alligevel... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Amager fælled, beliggende mellem Islands brygge på den ene side, og Urbanplanen og det nye Danmarks radio tæt på Grønjordskollegiet på... Læs mere →
Af Michael Bonnevie YouTube er en god ting, og jeg har efterhånden fundet mange dejlige videoklip fra “gamle dage” I denne tråd vil jeg... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Så blev det igen tid til Kulturnat i København og omegn. I år var jeg på arbejde, og brugte lejligheden til... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Efter at have set på byggeriet i forlængelse af vores gård, Søndergården i en rum tid,- Var der i lørdags indvielse... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Her er anden omgang af vores skønne julesange og salmer. Et barn er født i Bethlehem Et barn er født... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Vanen tro, var der igen i år juleoptog på Amagerbrogade. Det er nu 3 eller 4 gange jeg har dokumenteret begivenheden... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Jeg har rodet, og roder stadigvæk med, dagslys til aften billeder, i Photoshop. Det var en lille gimmick, som startede ud... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Jeg har længe ønsket mig en kamera gimbal, til mit Nikon DSLR kamera, og i sidste uge, fik jeg gennem Islands... Læs mere →
Af Michael Bonnevie I oktober 2016, var jeg ude og gå, en for mig ny tur,- fra Syddyssen til Norddyssen ved Christianshavns vold og... Læs mere →
Af Michael Bonnevie I 1912, da Islands brygge blot var 7 år gammel, blev der afholdt en Fiskeri og motorudstilling, på Bryggens dengang ubebyggede arealer,... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Nu har jeg gået en hel sommer, og undgået stranden. Ikke med min bedste vilje, men jeg kom simpelthen ikke afsted.... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Vejret artede sig, så jeg hev kameraet med ind i København, for at se om der dukkede nogle motiver op? Som... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Et år er gået, og vanen tro, var der Historiske dage i Øksnehallen. Jeg var der med Islands Brygges lokalarkiv, hvor... Læs mere →
Af Michael Bonnevie På min vej rundt på amager, bliver jeg nødt til at nævne Amagercentret. Det er jo lidt af en institution på... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Remiseparken i Urbanplanen, er i disse dage, ved at undergå en større renovering, som vil ende ud i 4 slags landskaber. Det... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Det her har jeg set frem til en rum tid. Fotomessen i forum er næsten for meget af det gode, specielt... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Hvis man skulle have lyst til at gense hvad der var i fjernsynet i 1963, så er der hermed mulighed for... Læs mere →
Af Leif Ziegler
Til de mange medarbejdere skulle der bruges en kantine, og det løstes ved, at der blev bygget et kantineskib, hvor man fik inspiration fra de amerikanske floddampere.
Her er et billede af Frikadellen, som findes på Arbejdermuseet
Skibet blev bygget uden de store skovlhjul, og placeret i Christianhavns kanal ved Overgaden neden Vandet.
Kantineskibet blev taget i brug i 1926 og fik hurtigt øgenavnet ”Frikadellen” I knap 40 år havde arbejderne på motor fabrikken glæde af skibet.
B&W solgte ”Frikadellen” i 1966 og en slæbebåd trak den ud af Christianshavns kanal, og for en stund blev den anbragt i Nordhavnen.
Da den lå der gik jeg om bord på Frikadellen, og gik ned på det nederste dæk og kikkede ud af et koøje. Disse koøjer havde jeg ikke før lagt mærke til, da den lå nede i kanalen.
Jeg ser ud af et koøje på Frikadellen
Jeg gik rundt i en masse vand og opdagede pludselig at der var et stort hul med en trappe ned til et dæk, der åbenbart var nedenunder men nu var fyldt med vand. Jeg gik op og så på udsigten på øverste dæk.
Jeg står på det øverste dæk, da Frikadellen lå i Nordhavnen. Svanemølle værket ses i baggrunden
Berntsen, der var formand for sejlkluppen i Frederiksværk, fik købt Frikadellen og den blev bugseret til Slaggemolen ved Stålvalseværket. Her blev den placeret med nogle pæle og en af enderne var fastgjort til molen. Efter det øverste rækværk var blevet fjernet, fungerede Frikadellen som en fortøjningsbro, hvor sejlbådene kunne lægge til på begge sider.
Frikadellen blev mere og mere utæt, og man pumpede vandet ud for at holde den flydende. Det gik indtil en gang midt i 1980erne, hvor den sank. Der var kun lidt af båden der ragede op over vandet.
Nu var gode råd dyre. Frikadellen var sejlklubbens ejendom, og Frederiksværk kommune kunne godt forlange, at de fjernede skroget som ville blive en bekostelig affære. Nu gik det ikke så galt. Man valgte at fylde jord på Frikadellen, så der på molen kom til at opstå en knold, som i dag er på nord siden af Slaggemolen ind mod den nye lystbådehavn.
Her er Slaggemolen i Frederiksværk, den ses til højre i billede. Man ser tydeligt den knold der er på molen, og her under ligger Frikadellen.
Tags: B&WBurmeister & WainsChristianhavns kanalChristianshavnFrikadellenFrikadellens skæbneKantineskibSlaggemolenSofiegade
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Frikadellen !
Du gjorde det igen, minderne vælder frem. Mine ture fre Islands Brygge gik jo også under Langebro, forbi De Danske Sukkerfabrikker, langs Christianshavns Vold, ad Overgaden Neden Vandet med toppede Brosten og Motorfabrikken på den anden side af kanalen, til Christianshavns Torv, med Biograf og liv i alle afskygninger på Torvegade. Der lå den, Frikadellen, på Burmeister og Wein siden af Kanalen, bag en velvoksen låge til Motorfabrikken fra Torvegade, hvor skræmmende mange mænd i kedeldragter passerede ud og ind af det forjættede land, hvor de `rigtige`mænd havde deres arbejde, hvor de dengang verdensberømte B og W Diselmotorer, verdens største Skibsmotorer, blev bygget og prøvekørt, Værftet man skulle være skrevet op hos som Nyfødt, hvis man skulle kunne gøre sig håb om en Læreplads, med en `sikret`fremtid som Smed, med , som jeg fik fortalt af kammerater, en hård start på en Fileskole, hvor opgaven lød på at tilfile en firkantet Metalklods efter en Tegning, hårdt Håndarbejde med Skydelære på Filebænke, af måneders varighed, før Mesters godkendelse og den egentlige Læretid med en Mestersvend kunne begynde i de forjettede land, med Frokost på `Frikadellen` !!!!!!!!!
Er det ikke besynderligt, at Stålvalseværket ikke kunne se en værdi i at genanvende alt det jern?