Af Michael Bonnevie

 

For ikke så lang tid siden, åbnede Ofelia plads, som tidligere hed Ofelia beach.

Ofelia beach har jeg tidligere været inde og se, blandt andet fordi der var en sandskulptur festival ude for enden af Kvæsthusmolen.

Sådan så der ud dengang i 2012.

Det var med stort spænding, at jeg skulle ind og se hvad de havde fundet på at bruge den store Kvæsthus mole til. I første omgang må jeg dog sige, at jeg blev noget nedslået over det syn der mødte mig. Jeg ved dog ikke hvad jeg havde forventet, – men at se molen så tom for aktivitet og mennesker, var ikke lige det jeg så for mig.

Her er Ofelia plads, set udefra molen og ind imod skuespilhuset.

ofelia-plads-5

Og her set fra skuespilhuset ud i mod Nordhavnen.

ofelia-plads-16

Når jeg læser om Ofelia plads på deres hjemmeside, så kan jeg se at pladsen skal bruges til blandt andet, Copenhagen Opera Festival, Morgen Yoga og diverse koncerter. Det er jeg sikker på, at pladsen er rigtig velegnet til! Jeg havde dog forventet, at der var mere liv derude, end den ene cafe’ der var åben. Pladsen indbyder til liv, men pt. er det ret livløst.

ofelia-plads-13

Under Ofelia plads, er der bygget et moderne parkeringsanlæg. På venstre side af molen, samt et par steder midt på, -står der nogle gule klodser. Nogle af dem huser cafeer osv. mens andre er nedgange til parkeringskælderen. Om det er flot med de gule monolitter kan diskuteres, -jeg er dog ikke ovenud begejstret, da de virker meget bombastiske og tilfældigt placeret. Molen i sig selv er en helt anden sag. Den er jeg stor fan af!

Her er vi helt ude for enden, hvor man kan sidde og slappe af med en fantastisk udsigt over vandet, operaen, Holmen med videre.

ofelia-plads-3

Når man står på molen, og skuer over på den anden side af havnen og Papirøen, så ser man et mylder af liv, som der også kunne have været her. Jo, der er sikkert gang i den, de dage hvor der er koncert mv. men på en almindelig grå mandag mangler der altså noget!  Ofelia plads er ret nyt, så selvfølgelig kan det ændre sig med tiden, hvilket jeg håber. Der er store muligheder derude!

Her til sidst, har jeg fundet nogle billeder på nettet, som viser hvordan Kvæsthusbroen tog sig ud før i tiden.

Kvaesthusmolen-1

Her er et nyere luftfoto.

Kvaesthusmolen-2

Kvaesthusbroen_1865 Kvaesthusmolen-3

Wikipedia om Kvæsthusbroen

Kvæsthusbroen i København (hele det ombyggede område kaldes i dag Kvæsthusmolen), var oprindeligt en anløbsbro med kaj på begge sider (med form som en tange). Den blev anlagt i perioden 1848–1850 og blev udvidet til den nuværende længde 1877-1878. Området husede oprindeligt et kvæsthus – heraf navnet.

Kvæsthusbroen er beliggende for enden af Sankt Annæ Plads over for Admiral Hotellet og ud for det gamle kvæsthus fra 1600-tallet, som i 1872 blev købt af Det Forenede Dampskibs-Selskab. I dag (2009) tilhører ejendommen Dansk Sygeplejeråd, som flyttede ind i marts måned 2005.

Tidligere blev Kvæsthusbroen anvendt som afgangs- og anløbsplads for passagerskibene til Aarhus, Aalborg, Oslo og Bornholm.

Her ligger nu Skuespilhuset sammen med Ofelia Plads,[bør uddybes] tidligere Ofelia Beach ved Kvæsthusbroen.

Historisk

Fra DFDS blev grundlagt, var der regelmæssig dampdrevet trafik fra København til en lang række havnebyer i Danmark. Dagligt afgik der dampere med både gods og passagerer til Aarhus og Aalborg. En til tre gange om ugen gik der skibe til mindre provinshavne som Frederikshavn, Horsens, Fredericia, Kolding, Vejle, Randers, Aabenraa, Faaborg, Middelfart, Svendborg og Sønderborg.

Før dampmaskinernes indtog på færger og jernbaner, var transport til søs markant hurtigere end over land. Med hest og vogn var den højeste hastighed 10-12 km/t. Gennemsnitshastigheden for en diligence var ca. 8 km/t over en dag. Godstransport over land med oksekærre kunne ikke konkurrere selv med en sejldrevet skonnert – også selv om den lige linje gik ad en vej over land. Omvej og modvind skulle være virkeligt voldsom for at skonnerten ikke skulle vinde den konkurrence.

Relaterede fotos: