Af Graaulv

 

Strandvejsgasværket var det sidste “rigtige” gasværk i Danmark, det vil sige at det blev drevet med kul der kom fra Polen og Rusland.

Jeg blev ansat der første gang i 1977 som 19 årig ufaglært. Det var en beskidt, varm og sandsynligvis også giftig arbejdsplads, men der var plads til alle slags mennesker, muslimer fra det tidligere Jugoslavien, polakker, Island, Norge, Finland, Færøerne og også fra Jylland og Fyn, foruden “Danmark”

Strandvejsgasvaerket hovedkontor

Lønnen var god, meget god. Som ufaglært arbejdsmand havde vi i 1977 ca. 60 kr. foruden frynsegoder, billige sommerhuse på hele Sjælland, 15 – 18 kr. om dagen + forbrug, gratis øl fra Tuborg, gennem hegnet, billig kantine, 25 øre for en kop kaffe og 75 øre for en ostemad.

Lidt om stedet:

Som CrazyCatMan betegner mig, sidder den gamle mand med et glimt i øjet og mindes:

Jeg var på kulbanen en dag, og vi havde fået et skib ind fra Polen, det var vinter og meget koldt. Jeg havde kørt vores lille Bobcat ud på kajen, og kranføreren havde hejst den op i lasten på skibet. Jeg lå og skovlede kul fra spanterne ud på midten af lasten så kranen kunne få det hele med, og det var blevet pause. Jeg slukkede Bobcat’en og skulle til at kravle ud, men kunne ikke…. min buksebag var frosset fast i sædet, så kranføreren blev hentet igen, og jeg fik bundet et reb om livet, det blev gjort fast i kranen, og så trak han lige så forsigtig, og vups kom jeg fra…. men buksebagen sad stadig fast på sædet.

Jeg smed bukserne, havde et par mere indenunder da det jo var koldt.

En af de unge polakker spurgte med tegn og fakter om han måtte få bukserne (det var et par Levis) og jeg sagde ja. Næste eftermiddag da jeg mødte ind og kravlede op i skibet, stod den unge mand stolt med mine gamle cowboy bukser på, bagen syet fast med små sirlige sting, og bukserne var næsten lige så rene som da de var nye.

Han havde brugt hele natten på at rense kul og tjære af med nafta :O

Nå men det var jo dyrt at have sådan et skib liggende ved kajen, hele 125 kr. om dagen, så vi skulle være færdig, helst i går. Efter jeg havde kørt en times tid, kom den unge mand ned i lasten med en flaske og et glas, for jeg skulle have noget at varme mig på, jo tak, er du færdig jeg fik varmen, det må have holdt 60% eller mere. Nå men efter 4 – 5 timers arbejde, blev jeg lagt i seng i infirmeriet, da jeg ikke var helt ædru mere for at sige det pænt. Hverken kranføreren eller dem der stod oppe på selve kulbanen var appelsinfri på det tidspunkt.

Jeg mener at kunne huske at den unge polak kom tilbage til Danmark en 5 – 6 gange mere, og hver gang blev jeg sjovt nok træt efter et stykke tid.

Relaterede fotos: