Aftentur fra Christianshavn til Nyhavn
Af Michael Bonnevie Jeg har et stykke tid, gået og visualiseret en aftentur med kameraet. Det krævede at det hverken regnede eller blæste, og... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Jeg har et stykke tid, gået og visualiseret en aftentur med kameraet. Det krævede at det hverken regnede eller blæste, og... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Min mor har en kæmpe samling af billeder fra hele vores opvækst. Jeg gennemgik et par albums for at se om... Læs mere →
Af Michael Bonnevie I dag var jeg et smut inde på Onkel Dannys plads og se cykelløbet Copenhagen Classico. Det er et cykelløb med... Læs mere →
Af Michael Bonnevie I går var det et år siden, at jeg første gang var på Sakura festival i Churchillparken på Langelinie, og da... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Så var der atter engang Folkets Klimamarch i København. Denne gang fra Christiansborg slotsplads. Jeg var også med sidste år, hvor... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Motorcykeludstillingen i Lokomotivværkstederne, var i den grad noget jeg havde set frem til at opleve! Det er nogle år siden, jeg... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Så gik der endnu et år, og som de mange foregående, var jeg på Amagerbrogade med mit kamera, og forevige det... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Danske flyvere, afholdt i weekenden, sit 100 års jubilæum på Kløvermarken, med en masse nye og gamle flyvemaskiner, helikoptere med videre.... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Update! Som de fleste vel har hørt, så er Frihedsmuseet brændt ned. Umiddelbart ser det ud til at de fleste effekter... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Så var det atter engang tid til at besøge Glyptoteket. Jeg var sidst der inde for et par år siden og... Læs mere →
Af Michael Bonnevie I weekenden, var der igen køretøjer ved Kløvermarken. Det er ikke mere end et par måneder siden, det sidst blev afholdt,... Læs mere →
Af Yuri Denne lille artikel handler om de flippede 70-ere’s ungdom: En historie om duften af to-takts olie, tunsæt og Overbetjenten. Historien er naturligvis... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Jeg er syg! Ja, ikke noget dødeligt heldigvis,- bare en irriterende forkølelse. Jeg skulle have haft en af mine gode venner... Læs mere →
Af Michael Bonnevie På min vej rundt på amager, bliver jeg nødt til at nævne Amagercentret. Det er jo lidt af en institution på... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Man skulle tro at temaet de sidste par indlæg, var noget med blå, men det er altså helt tilfældigt at jeg... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Hvis man som jeg, bor og bevæger sig rundt i København, så mener jeg man nødt til at tage stilling til... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Tirsdag d. 28 juli, kl. 10.30, blev der nedlagt 2 snublesten udfor Thorshavnsgade nr.28 Dette er til minde om Blume og Salomon... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Sidst i maj måned, var jeg en tur på Amager fælled for at videofilme, hvilket jeg gør alt for lidt. Ideen... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Jeg har lige arvet en mountainbike cykel, af en af mine gode venner, som desværre døde for ca. en måneds tid... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Forleden sad jeg og så Lorry i tv, og der var et indslag om Københavns sandskulptur festival, på Ofelia beach ved... Læs mere →
Af Graaulv
Jeg blev ansat der første gang i 1977 som 19 årig ufaglært. Det var en beskidt, varm og sandsynligvis også giftig arbejdsplads, men der var plads til alle slags mennesker, muslimer fra det tidligere Jugoslavien, polakker, Island, Norge, Finland, Færøerne og også fra Jylland og Fyn, foruden “Danmark”
Lønnen var god, meget god. Som ufaglært arbejdsmand havde vi i 1977 ca. 60 kr. foruden frynsegoder, billige sommerhuse på hele Sjælland, 15 – 18 kr. om dagen + forbrug, gratis øl fra Tuborg, gennem hegnet, billig kantine, 25 øre for en kop kaffe og 75 øre for en ostemad.
Lidt om stedet:
Som CrazyCatMan betegner mig, sidder den gamle mand med et glimt i øjet og mindes:
Jeg var på kulbanen en dag, og vi havde fået et skib ind fra Polen, det var vinter og meget koldt. Jeg havde kørt vores lille Bobcat ud på kajen, og kranføreren havde hejst den op i lasten på skibet. Jeg lå og skovlede kul fra spanterne ud på midten af lasten så kranen kunne få det hele med, og det var blevet pause. Jeg slukkede Bobcat’en og skulle til at kravle ud, men kunne ikke…. min buksebag var frosset fast i sædet, så kranføreren blev hentet igen, og jeg fik bundet et reb om livet, det blev gjort fast i kranen, og så trak han lige så forsigtig, og vups kom jeg fra…. men buksebagen sad stadig fast på sædet.
Jeg smed bukserne, havde et par mere indenunder da det jo var koldt.
En af de unge polakker spurgte med tegn og fakter om han måtte få bukserne (det var et par Levis) og jeg sagde ja. Næste eftermiddag da jeg mødte ind og kravlede op i skibet, stod den unge mand stolt med mine gamle cowboy bukser på, bagen syet fast med små sirlige sting, og bukserne var næsten lige så rene som da de var nye.
Han havde brugt hele natten på at rense kul og tjære af med nafta :O
Nå men det var jo dyrt at have sådan et skib liggende ved kajen, hele 125 kr. om dagen, så vi skulle være færdig, helst i går. Efter jeg havde kørt en times tid, kom den unge mand ned i lasten med en flaske og et glas, for jeg skulle have noget at varme mig på, jo tak, er du færdig jeg fik varmen, det må have holdt 60% eller mere. Nå men efter 4 – 5 timers arbejde, blev jeg lagt i seng i infirmeriet, da jeg ikke var helt ædru mere for at sige det pænt. Hverken kranføreren eller dem der stod oppe på selve kulbanen var appelsinfri på det tidspunkt.
Jeg mener at kunne huske at den unge polak kom tilbage til Danmark en 5 – 6 gange mere, og hver gang blev jeg sjovt nok træt efter et stykke tid.
Tags: gasGasværkKulKulbanenStrandvejsgasværket
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Skøn fortælling 🙂
Klogere kan man jo altid blive. Jeg må sige, at din fortælling sætter tingene på plads og i perspektiv, til omtalte værk og beliggenheden bag Tuborg. En for mig hidtil ukendt verden.
Dejlig lille film du har medsendt, den fortæller jo i høj grad om arbejdsforhold i datidens Danmark og belyser, specielt på Strandvejsgasværket, dit arbejdsliv som du også giver en ret så levende beskrivelse af.
Det var vel et Kommunalt værk, beliggenheden bag Tuborg, tilsiger at det var Gentofte Kommune der drev værket, der er også omtalt et Bensin værk, der blev nedlagt tidligere ? Historierne er knagme interesante og værd at sætte sig ind i, hvordan Gassen blev udvundet fra Kullene efter skibene, Kulbanen og Ovnene, er jo nok en helt anden historie, der kunne minde om Soyakage fabrikken`s Extraktionsanlæg, (der senere sprang i luften), på Islands Brygge.
Din beskrivelse af din kørsel med Bob Cat i skibenes Lastrum, minder mig i øvrigt om mine egne oplevelser på Soyakagefabrikken, da der udbrød Brand i en Silo på havnen, med Soyamel. Der kørte jeg det brændende mel, med Bob Cat, ud fra bunden af siloen, (der i dag er indrettet med Lejligheder). Melet der brændte sammen i siloen, skulle bankes og graves ud nedefra, een skovlfuld ad gangen, medens man `passede på` at det ikke skred ned gennem den høje Silo og begravede Catten, spændende arbejde for en ung Mand med et tag af brændende Soyamel hængende over hovedet !
M.V.H. gb.
Ja det var et halvkommunalt foretagende, benzingasværket eksisterede faktisk efter gasværket blev lukket for at hjælpe med overgangen fra kulgas til naturgas, og den korrekte betegnelse kom lige til mig nu, det kaldes et spaltegasværk 🙂
Det fik mig igen til at tænke, så jeg har tilføjet et afsnit til min fortælling, der vil komme rundt på hele gasværket.
MVH
Søren
En anden gang vi skulle tømme en russer, kørte jeg som sædvanligt ned til kajen, og fik hægtet Bobcat’en op til kranen, og mens jeg siddende i den svævede mellem kajen og skibet, kom arbejdstilsynet selvfølgelig forbi, nøj en ballade. Senere samme aften mens jeg lå og skubbede kul ud, og kranen hentede det, skulle det jo selvfølgelig ske at AT kiggede ned, da skovlen på kranen landede i kulbunken, ½ meter fra cat’en. Gæt hvem der måtte stå skoleret 🙁
Smugling af cigaretter og spiritus foregik selvfølgelig ikke, slet ikke på følgende måde:
Tragten på kulbanen blev ikke kørt tom, kranen tog ikke en meget lille skovlfuld kul, tobak og spiritus blev herefter ikke lagt oven på kullet og læsset af i tragten for derefter ikke blive kørt ind i kulhuset og håndaflæsset.
En dag var vi på arbejde 3 mand høj, jyden, general and og jeg sagde hunden, generalen var mildt sagt fuld, det var vinter og omkring 8 grader frost. Generalen stod for at skifte wire på kulvognene, jeg læssede, og jyden var inde i kulhuset og efterfylde. Generalen brækkede sig ned i en af vognene, og da den kom tilbage efter ca 10 minutter, var opkastet stadig flydende, så det har været næsten rent sprut der kom op.
Vi mistede desværre også en kollega, dagen før uheldet, havde jeg med gummigeden, en gammel engelsk Bray, renset op og fjernet det sidste kul ved en af de midterste porte, hvordan han faldt ned, er der ingen der ved, men han landede på betongulvet 8 meter under kulbanen, og døde af faldet. Jeg gik i lang tid med en følelse af det var min skyld, for hvis jeg nu bare ikke havde …….
GRAAULV :
Tak for opfyldningen, der var KUL på i datiden. Et Spaltegasværk ! Nu er der noget at gå videre med og et Halvkommunalt værk må vel have været som nutidens Dong……….
M.V.H. gb.