november 29, 2022

Min nye motorcykel anno 1940

Af Yuri

 

En af mine kammerater har fået en “ny” motorcykel: En Hamlet K98 (fremstillet på Hamlet Cykelfabrik i Kastrup på Amager). Da han fik den fik han også en anden ældre sag med, den har jeg nu fået!

Min “nye” motorcykel er en 1940 Ardie VF 125. Ja eller resterne af en.

Ardie’n her har mere eller mindre kun stellet tilbage: men dette er også i ganske fin stand, styret har dog set bedre dage og ligner mest noget fra et skibsvrag. Dette – og styrholderen – skal udskiftes.


Jagten er igang på en ny bagsvinger – enten original, eller en reproduktion.

Da der er tale om en tysk produceret motorcykel er der veludført dokumentation – hvilket ofte giver mulighed for mere eller mindre præcise reproduktioner, men i mange tilfælde også en stadig produktion af original dele (ofte kun blandt firmaer der stadig eksisterer aktivt).

ARDIE VF 125 – dengang

Fabriks-foto:


Billedekilde: Ardie.de

Min Ardie er som sagt ikke helt ny. Den er produceret i 1940 hos Ardie-Werke i Nürunberg, Tyskland.
Ardie var en vel renommeret virksomhed med en start i 1919.

Ardie’s sidste modeller kommer i 1940 (enkelte modeller produceres til og med 1942), men Ardie går derefter i dvale og vågner op igen i perioden 1948-56. I denne periode producerer de, foruden motorcykler og motorer som før, også knallerter.

Under 2. Verdenskrig var Ardie’s primære (hvis ikke den eneste) kunde, den tyske Wehrmacht. Ardie VF 125 var sammen med bl.a. den mere kendte BMW med sidevogn (i filmen Indiana Jones and the Last Crusade, kører Harrison Ford og Sean Connery (Dr. & Dr. Jones) på en russisk Ural der er bygget op som en af disse BMW-ere) en del af den tyske hærs vognpark når  det gjaldt motorcykler.

Ardie VF 125 under 2. Verdenskrig: foto-scan med Gestapo-kører i Rusland, ukendt år:


Billedekilde: http://www.autogallery.org.ru

Ardie har højst sandsynligt været ét af målene under bombningerne af Nürnberg’s industrikvarter. De massive bombninger fik mere eller mindre smadret hele fabrikken og dette gjorde at der blev mistet meget information.
Denne udtalelse kommer fra Office of Military Goverment for Germany (US), i en rapport om “The German Motorcycle Industry Since 1938”  af: 29. marts 1946:

The Ardie plant has been practically bombed out and catalogues and drawings of old models were not available. There was particular difficulty in obtaining the information wanted at this factory due to the disorganised condition here.

Ardie VF 125 var i virkeligheden en videreudvikling af Ardie S 125 Junior som var produceret fra 1939-1940 (hvor VF-modellen tog over), og flere af delene fra S-modellen passer også på VF – der er dog lidt forskelle på den ellers mere eller mindre identiske 3-gearede motor: Hvor “Junior” udelukkende havde  håndgear, havde VF hånd- og fodgear. VF-modellen kan ved et mindre indgreb udvides til 6 gear!

Ardie S 125 Junior – fabriksfoto



Billedekilde: Ardie.de

Motorcyklen var udstyret med Ardie’s egen encylinderede 2-takts motor med en Bing-karburator. Den ydede 5 HK v./ 5.100 omdr./min., og kunne skyde en topfart på 76 km/t – med denne hastighed brugte den 3,5 liter benzin på 100 km. Med en hastighed på kun 50 km/t ville man kun bruge 1,7 liter ved 100 km.

Motorcyklen fyldte ikke meget i “gadebilledet”; den var 1,93 meter lang, 70 cm bred og 93 cm høj.
Jeg har desværre ikke kunne finde prisen på grisen, men jeg ved at “lillebror” kostede 435 Reichmark.

Hvad er planen?

Ja nu er det der tidligere var en motorcykel endt hos mig – og jeg vil bestræbe mig på at den nu 70 år gamle jernhest igen skal ud og have lov til at køre !

Jeg vil oven i købet bygge den op som krigs-cykel igen; altså i Feldgrau (feltgrå) eller Army grøn, samt en lygtemaske (bliver kun brugt til specielle kørsler, med mindre anden tilladelse kan skaffes). Jeg vil undlade at bruge Balkenkreuz og Swastika for ikke at støde nogen.

Men det stopper skam ikke her!
På den lidt over 10 liter store tank vil der male (med pensel) et stort hvidt V (for Victory) og på siden af tanken og på gaffelbenene maler jeg de danske frihedskæmperes farve; rød, hvid og blå.

Idéen med at lave den som et “triumf trofæ” kom eftersom at jeg kan se motorcyklen vist nok er malet efterfølgende; der er rester af grøn lak under den røde og flere steder er malingen lavet upræcist, så noget tyder ikke på at det er fabrikkens maling der sidder på.

Ardie’n bliver bygget op så den så vidt muligt er som den så ud dengang. Men da det ikke er nemt at finde dele til dem – heller ikke i Det Store Udland (mange af de “overlevende” motorcykler er nok destrueret efter Krigen, eller forgået med tiden) bliver den muligvis bygget en lille smule custom – men i 40-er (måske starten af 50-er) stil.
Forskærmen er blevet “choppet” så der er kun én nummerplade-holder tilbage:

Enkelte virksomheder i Tyskland leverer dog dele til de ældre Ardie motorcykler.

Min plan er at den skal være køreklar inden foråret 2015: Den første officielle tur bliver 4. maj – Danmarks Befrielse Dag! Motorcyklen vil på dette tidspunkt være 75 år gammel.

Relaterede fotos:

CrazyCatman

Født på Hvidovre Hospital i midsommeren 1985, opvokset på Amager, hvor jeg stadig er bosat, men har også boet på Nørrebro, Københavns Nordvestkvarter og Rødovre. Meget af min barndom har udledt sig på Amager naturligvis, men også i Vanløse, hvor Mormor og Morfar havde forretning, i Husum og i Holbæk. Til daglig arbejder jeg med IT, og i fritiden roder jeg meget med veteranknallerter, -cykler og -motorcyker.

View all posts by CrazyCatman →

4 thoughts on “Min nye motorcykel anno 1940

  1. Super fed artikel..

    Må indrømme at jeg i første omgang troede det var et cykelstel, men da jeg sammenlignede med de gamle krigsbilleder, så kunne jeg se at forgaflen var den samme.
    Bliver spændende at følge med i restaureringen 🙂

  2. Jeg kan informere at jeg netop har indkøbt motor, forlygte, baglygte og en benzintank til projektet her.

    Motoren er en original, renoveret Ardie 2-taktsmotor men fra forgængeren S 125 “Junior”.
    Både for- og baglygte er militære lygter.

    //Yuri

  3. Har selv kørt A.J.S., Ariel og i en længere periode nimbus, drømmer stadig om luften og naturen når motoren spandt og duftene og indtrykkene fra marker og skov var rigtig tæt på, er ikke fri for at føle en snert af misundelse over dit project.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.