Af Michael Bonnevie
D. 22 august i år, blev Cirkelbroen på Christianshavn indviet.
Det har været tiltrængt med en bro, der kunne forbinde de 2 sider af Christianshavns kanals udmunding i havnen, for hvis man skulle imod Bryggen fra Christianshavn, så var der kun en mulighed, og det var at køre langs kanalen fra Christianshavns torv, og ned ad Langebrogade.
Nu er der mulighed for at gå og køre i mellem Langebro og Knippels bro, akkurat som på Københavns siden af havnen.
Herunder ser vi stedet for Cirkelbroen, ved kanaludmundingen. Billedet tog jeg for et par år siden, da jeg var på bådtur i havnen.
Her ser vi imod Knippels bro og Cirkelbroen, og vi er cirka ud for Sukker huset. I Gamle dage kunne man slet ikke gå på dette stykke, da det var lukket fuldstændigt af for offentligheden.
Cirkelbroen passer rigtig godt ind i havne miljøet, og man får mindelser om de skibe som førhen prydede billedet. Det er rigtig godt tænkt, og når man går tættere på detaljerne, så kan man se at det er solidt kram, som nok skal holde i rigtig mange år.
Broen er placeret nøjagtig overfor den Sorte diamant, men desværre falder diamanten ikke så godt ind i billedet som broen. Den er alt for bastant og ‘klodset’ Uheldigvis ser det ud til, at den slags byggerier er på fremmarch i havnen. Ved siden af den Sorte diamant, er Dansk arkitektur center ved at bygge endnu en glasklods, som fuldstændigt kommer til at skygge for kigget indover Christiansborg og det gamle Bryghus.
Her er et par screenshots, som viser hvordan broen tager sig ud, når den er henholdsvis åben og lukket.
Et par billeder af broen, fra nordeafonden.dk
Navnet Cirkelbroen, fra nordeafonden.dk
Cirkelbroens navn udspringer af broens form: fem cirkulære platforme i forskellige størrelser med hver deres mast.
Cirklen præsenterer et alternativ til den lige vej over vandet. Den opfordrer gående og cyklende til at sætte farten ned; tilbyder en udsigts post, hvor folk kan holde en kort pause; og skaber således et nyt rum mellem to byområder snarere end at tilbyde den hurtigst mulige passage over Christianshavns Kanal.
Cirklen refererer også til kompasset, til orientering og kartografi. Den foreslår en dynamisk navigations model, der åbner for genforhandlinger af det offentlige rum. Broen skaber derved små ændringer i måden, hvorpå vi betragter og oplever byen.
På makroplan refererer cirklen til det cirkelslag i indre København, som Cirkelbroen medvirker til at fuldende ved at forbinde Christians bro med Appelbys Plads.
Flere fakta om Cirkelbroen
Video der viser Cirkelbroen blive monteret.
5 replies on “Cirkelbroen på Christianshavn”
Fuldendt ! ! ! Både som Bro, Skulptur og Foto Reportage. Jeg har fuldt Cirkelbroen i diverse Avis reportager og prøvet at forestille mig, både beliggenhed og udformning med et pauvert resultat, og det resultat, som Kunstneren og Arkitekten `Cronhammer` har udformet, og som vi Københavnere nu og fremover, bærer med som et `Mesterværk` i vores Havn. De sporadiske reportager jeg referere til, har ikke tilnærmelsesvis formået at give det indtryk, som Admin`s nærværende Fotoserie giver af Monumentet, men nu har jeg set og oplevet Cirkelbroen, tak skal du have Admin, `PERFEKT Illustreret` og lige til at begive sig over….
Selvfølgelig skal jeg se den ved selvsyn også, men nu kender jeg den så godt allerede, så hvor blev hastværket af ??? Een glæder sig i denne tid !!!
M.v.h. gb……….
UNDSKYLD, undskyld. Arkitekten på Cirkelbroen er selvfølgelig `Olafur Eliasson`og ikke ´Cronhammer´, men hvad Hjertet er fuld af løber det også over med. Det må have været indtrykket af `Cirkelbroen`, Masterne og imponator effekten, Billederne og helhedsindtrykket, i alle tilfælde, æres den som æres bør……………..
M.v.h. gb……..
Den bro er sgu da grim som ind i Helveg 🙂
Hej Johnnie.
Alt afhænger jo af øjnene som ser.. Personligt mener jeg at det er en rigtig flot bro, og den vinder ved selvsyn.
Den er noget andet end de typiske broer som typisk skyder op i disse år.
Du kender mig godtnok til at vide, at jeg er imod alt det nymodens pjat på Bryggen og omegn 😉