Af Michael Bonnevie

 

D. 22 august i år, blev Cirkelbroen på Christianshavn indviet.

Det har været tiltrængt med en bro, der kunne forbinde de 2 sider af Christianshavns kanals udmunding i havnen, for hvis man skulle imod Bryggen fra Christianshavn, så var der kun en mulighed, og det var at køre langs kanalen fra Christianshavns torv, og ned ad Langebrogade.

Nu er der mulighed for at gå og køre i mellem Langebro og Knippels bro, akkurat som på Københavns siden af havnen.

Herunder ser vi stedet for Cirkelbroen, ved kanaludmundingen. Billedet tog jeg for et par år siden, da jeg var på bådtur i havnen.

Bådtur i havnen med Bryggens lokalhistoriske forening og arkiv

Her ser vi imod Knippels bro og Cirkelbroen, og vi er cirka ud for Sukker huset. I Gamle dage kunne man slet ikke gå på dette stykke, da det var lukket fuldstændigt af for offentligheden.

cirkelbroen-2

Cirkelbroen  passer rigtig godt ind i havne miljøet, og man får mindelser om de skibe som førhen prydede billedet. Det er rigtig godt tænkt, og når man går tættere på detaljerne, så kan man se at det er solidt kram, som nok skal holde i rigtig mange år.

cirkelbroen-3

Broen er placeret nøjagtig overfor den Sorte diamant, men desværre falder diamanten ikke så godt ind i billedet som broen. Den er alt for bastant og ‘klodset’  Uheldigvis ser det ud til, at den slags byggerier er på fremmarch i havnen. Ved siden af den Sorte diamant, er Dansk arkitektur center ved at bygge endnu en glasklods, som fuldstændigt kommer til at skygge for kigget indover Christiansborg og det gamle Bryghus.

cirkelbroen-14

Her er et par screenshots, som viser hvordan broen tager sig ud, når den er henholdsvis åben og lukket.

Cirkelbroen aaben

Cirkelbroen lukket

Et par billeder af broen, fra nordeafonden.dk

broen_set_fra_oven_med_faa_mennesker_paa

broen_oplyst_i_moerket_0

Navnet Cirkelbroen, fra nordeafonden.dk

Cirkelbroens navn udspringer af broens form: fem cirkulære platforme i forskellige størrelser med hver deres mast.

Cirklen præsenterer et alternativ til den lige vej over vandet. Den opfordrer gående og cyklende til at sætte farten ned; tilbyder en udsigts post, hvor folk kan holde en kort pause; og skaber således et nyt rum mellem to byområder snarere end at tilbyde den hurtigst mulige passage over Christianshavns Kanal.

Cirklen refererer også til kompasset, til orientering og kartografi. Den foreslår en dynamisk navigations model, der åbner for genforhandlinger af det offentlige rum. Broen skaber derved små ændringer i måden, hvorpå vi betragter og oplever byen.

På makroplan refererer cirklen til det cirkelslag i indre København, som Cirkelbroen medvirker til at fuldende ved at forbinde Christians bro med Appelbys Plads.

Flere fakta om Cirkelbroen

Video der viser Cirkelbroen blive monteret.

 

Relaterede fotos: