juni 14, 2024

Nye Mænd i Gamle biler…

Af CrazyCatman

 

Jeg har altid godt kunne lide biler (selvom jeg nu bedre kan lide at køre på motorcykel) og som så mange andre drenge har jeg altid gået og drømt om en sportsvogn – gerne en MG eller min gamle drengedrøm fra James Bond-filmen Goldfinger (Aston Martin DB5)… Ak de drømme, de drømme.

Min første bil var en Ford Escort Mk3 Estate fra 1984 – jeg fik aldrig kørt i den for jeg havde den desværre kun et par uger inden den røg til skrot. Men lige præcis sådan en Ford Escort er nu stadig en bil jeg gerne ville have! Selvom de er umulige at opdrive.

For omtrent tre uger siden fik jeg så min første veteranbil! Jeg sad og kiggede lidt løst på Veteranposten.dk og faldt så over en ’61 Hillman Minx som nærmest blev foræret væk – men den skulle væk inden weekenden var omme! Jeg kontaktede kontaktede vedkommende  og lovede at hente den i weekenden, og fik fat i en autotransporter – og søndag eftermiddag kørte jeg ud og hentede bilen!

Den stod meget flot, sin alder taget i betragtning, men den havde da sine skader efter tiden. Ruden havde været taget ud og monteret løst med tape og det havde virket engang, men var nu blevet utæt så kabinen var fuld af vand, og forsædet og dørbeklædninger var flosset af væske skader. Umiddelbart var der kun gennemtæring  af rust i det venstre bundpanel lige ved baghjulet samt et hul i motorrummet – her har jeg senere fundet et ekstra hul.

Motoren havde ikke været startet i flere år, men kørte godt inden den blev stillet væk – så den skulle nok lige efterses inden den blev startet op igen. Bremserne var helt nye, men af en moderne type og de var ikke så gode til bilen havde han sagt og derfor bremsede den ikke så godt.

Arbejdet med bilen er nu begyndt og forhåbentligt er den køreklar inden foråret.

Hillman Minx

Billede 1 af 7

Hillman Minx

Informationer om bilen:
Engelsk produceret bil fra Coventry. 1,6 liters række-4 motor, der yder 53 HK (netto). Topfarten ligger på 128 km/t og det tager næsten 23 sekunder at nå de 100 fra stilstand. Benzinforbruget er på ca 11 km/l.

 

Relaterede fotos:

CrazyCatman

Født på Hvidovre Hospital i midsommeren 1985, opvokset på Amager, hvor jeg stadig er bosat, men har også boet på Nørrebro, Københavns Nordvestkvarter og Rødovre. Meget af min barndom har udledt sig på Amager naturligvis, men også i Vanløse, hvor Mormor og Morfar havde forretning, i Husum og i Holbæk. Til daglig arbejder jeg med IT, og i fritiden roder jeg meget med veteranknallerter, -cykler og -motorcyker.

View all posts by CrazyCatman →

15 thoughts on “Nye Mænd i Gamle biler…

  1. Tillykke med bilen 🙂 Den er rigtig lækker, og forhåbentlig giver du en tur når den engang er streetready..

    Den minder mig lidt om en gammel Volvo, og specielt “hatteskyggen” er en fed detalje

  2. Du skal være velkommen – bare husk at holde fast! Der er nemlig ingen sikkerhedsseler. Du skal med ud at køre en torsdag; og HUSK at tage kamera med – du vil elske det 😉

  3. Tillykke med den. Det bliver da vildt spændende at se den kørende i super form igen. Og det er forhåbentlig noget, du har tænkt dig at skrive om her – altså processen inden du når så langt.

  4. Tillykke, tillykke. Fremover behøver du bestemt ikke gå og spekulere på hvad du skal få tiden til at gå med………. Husker tydeligt bilen og specielt den friske stil bemalingen gav den, da den køre rundt i tresserne, som den ny tids velfærds symbol for de små familier, der med denne og lignende biler, ex. Ford Anglia, med den indadskrånende bagrude, der var den første der kom til, i en familie i vores opgang, i Egilsgade på Bryggen, der var Folkevognen med flere, en ny tid var begyndt, efter Halvtredsernes relative fattigdom i efterkrigstiden.
    `DRØMME`. Drømte selv om Sportsvogn og livet med den, i sin tid, efter Motorcyklerne, A.J.S. 500 kubic encylindret og Ariel 500 kubic to cylindret, før min gode gamle Nimbus. Efter eet par Toyotaer, faldt jeg over en Opel G.T., Amerikanerudgaven med Automatgear, Rød og dejlig. På en tur på Helsingørmotorvejen, rev Køleren sig løs og smadrede ind i forkammeret på motoren, jeg glemmer aldrig lyden ved den fart. Nå, ny Motor fra Opel, den var jo alligevel gammel. Jeg fik så sat en større Motor ind, med det resultat, at Automatkassen ikke passede og ingen andre var at opdrive, indtil det viste sig, at en renoveret Automatbox stod på et værksted i Gilleleje. Så stod den på Sportsvogn !!!! Rustbehandlet, Nylakeret og nyt Maskineri. Hvad jeg ikke vidste var, at bilen havde Dobbelt Karosseri, efter en Skanning, viste det sig at `inder` Karossen var tæret godt og grundigt, det tog pippet fra mig og min pengepung, overgangen til den store nye Mitsubitsi var en lise. Den blev i øvrigt senere vekslet til en sprit ny Citroen 2 C.V, pragtfuld bil, som jeg rev sæderne ud at, lagde Stålplader i bunden på, og monterede Rekaro sæder i. Se, det blev en Sportsvogn, et transportmiddel, et stykke Legetøj, der i årevis var til bar fornøjelse…………..
    Alle de bedste ønsker med `din` Renovering,
    gb.

  5. Selv er jeg jo helt pjattet med MGB GT (den lukkede model) og vil rigtig gerne have sådan en hentet hjem fra England… Men jeg er nu meget glad for min lille Hillman her.

    Planen med renoveringen bliver at den skal stå i brugspatina – ikke noget med at den skal funkle som var den ny!
    Kabinen bliver renoveret fra ende til ande på grund af de gamle fugtskader.

    Hvad jeg skal have efter Frøken Hillman ved jeg endnu ikke… Men det bliver nok ikke den sidste veteranbil jeg har!

  6. CrazyCatman : Jeg forstår dig bare så godt, MGB GT, den lille `Djævel` ! Hvad skal man kalde den efter alle de søvnløse nættrs drømme om den og Triumphèn, det blev det ikke til for mig, ej heller drømmen on Velocette Motorcyklen, Cyklernes Rolls Royse som vi kaldte den, med sin Fiskehale Udstødning og Symaskine gang, vi taler ikke Harley Davidson, det er for ondt !
    Havde for øvrigt selv en 50er Ford varevogn, som jeg fik omregistreret og sat Sidevinduer i, den havde en Sideventilet 4 Cylindret Motor, ikke til at slå ihjel og kunne den gang, transportere familien på 6 personer rundt.

  7. Nu spørger du om mere end jeg husker, jeg har konsentreret mig om den specielle udstødning, Fiskehale Udstødningsrøret, der var det karekteristiske kendetegn på Velocetten.
    Forhåbentlig kommer der andre læsere af Gamle Dage, der er i stand til at udfylde hullerne i hukommelsen m.h.t. Ældre og Gamle maskiner.
    M.v.h. gb……..

  8. Tak Admin :
    Så er også den Ged `grundigt`barberet, selvfølgelig, her sidder man med Internet adgang og glemmer at man bare kan søge. Hvilken opremsning af Velocette modeller, jeg må sige at jeg er blevet en del klogere, og ja, så vidt jeg ser, kommer de også med Pladestel i forskellige årgange og udførelser.
    M.v.h. gb.

  9. CrazyCatman :
    Se det var en gennemgang af Moorcykler der ikke lod noget tilbage at ønske, Kørslen til Bakken hvert år og mængden af alle de forskellige Cykler, der hver især skriger på et nærmere bekendtskab, er i stand til at bringe Tårene frem i enhver der stadig føler `Suset`, når en Maskine lukker op, Fingrene kribler og man fornemmer duften af den varme Olie fra Motoren, duftene fra Landevejene og Skovene, Lydene, Åbentheden, Friheden, det varierende landskab og Byerne, livet `på`og med Cyklen, Livet……..
    M.v.h. gb.

  10. Sikke dog et fantastisk stykke legetøj. Jeg kom tilfældigvis forbi og jeg er ikke så lidt misundelig på bilen. Hvad er status nu? Blev bilen klar til foråret og hvordan har den klaret det?

  11. Hej Jens, bilen er kommet ud at køre lidt i år, men det har kun været testture og en tur til udstilling og tilbage i garagen, så alle gange desværre kun på prøveplader.
    Med alt held er den klar til sæson 2014 – desværre er motoren ikke længere igang, da jeg ikke tør starte den op; da jeg skulle afmontere dynamoen for at skifte remmen (den ladede ikke batterierne) knækkede det 52 år gamle jernrør til udluftning af krumptapshuset og (køler?)væske begyndte at løbe ud af hullet. Røret er ikke til at skaffe så det skal laves, og jeg arbejder nu på at finde tykkelse og et sted at skaffe et rør der derved kan bukkes i form. Nu hvor jeg så mangler udluftningsrøret tør jeg ikke at starte motoren op, så den er desværre ikke blevet motioneret siden midsummer.
    Jeg har en aftale med en bekendt om at jeg kan kigge forbi hans værksted en aften hvor vi så kan kigge på det.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.