Kulturhavn 2013
Af Michael Bonnevie Så blev Kulturhavn 2013 skudt i gang. Sidste år var jeg også herude og tage billeder, men i år var jeg... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Så blev Kulturhavn 2013 skudt i gang. Sidste år var jeg også herude og tage billeder, men i år var jeg... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Dagen var plottet ind og fotogrejet var støvet af, for nu var der Fastelavn på Bryggen.. Sidste år, var jeg på... Læs mere →
Af Yuri Denne lille artikel handler om de flippede 70-ere’s ungdom: En historie om duften af to-takts olie, tunsæt og Overbetjenten. Historien er naturligvis... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Igår havde jeg 2 ting på plakaten. Nemlig Red Bull Copen’waken 2014 og Hipsterløbet 2014. Wakeboard Mesterskabet i Frederiksholms kanal startede... Læs mere →
Af Michael Bonnevie En af mine venner, Michael Poulsen, har givet mig lov til at bruge fotos fra Jan Jørgensens arkiv, med gamle postkort... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Dengang jeg tegnede på Glyptoteket, var Thorvaldsens museum et af de steder vi besøgte. I mangt og meget er de 2 museer... Læs mere →
Velkommen til gamle-dages Matador quiz, nummer 2 Alle spørgsmål relaterer til episode 2 af Matador! Relaterede fotos: Læs mere →
Af Michael Bonnevie I dag var jeg et smut inde på Onkel Dannys plads og se cykelløbet Copenhagen Classico. Det er et cykelløb med... Læs mere →
Af Michael Bonnevie I gamle dage, da jeg boede i Urbanplanen i 1970-80’erne, var Fælleden en af vores foretrukne legesteder. Vi krydsede Røde mellemvej, og... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Forleden satte jeg mig for at tage på Amager fælled, og opleve solnedgangen, over denne fantastiske og uundværlige grønne oase, midt... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Motorcykeludstillingen i Lokomotivværkstederne, var i den grad noget jeg havde set frem til at opleve! Det er nogle år siden, jeg... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Når vejret er til det, så er det bare om at komme ud af døren med kameraet. Det var egentlig ideen,... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Jeg har før skrevet om Islands Brygges Lokalhistoriske forening og arkiv, men er ikke helt færdig med togvognen som står parkeret på... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Min ven Yuri var på Middelaldermarked i Valbyparken sidste år, og talte godt for det. Vi besluttede os for at tage... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Julen har atter engang indfundet sig i det ganske land, og traditionen tro, så bliver der julet igennem på gader og... Læs mere →
Af Michael Bonnevie I weekenden var der Streetfire Customshow i Bellacenteret. Min bror var derude sidste år, men han ville ikke derud igen, da... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Jeg har gået og ventet på vejret, og da nu er begyndt at vise sig fra sin bedre side, så slog... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Så fik jeg min IPad, og tilmed den nye af slagsen, nemlig IPad2 Jeg har længe ønsket mig en IPad, men vidste... Læs mere →
Af Michael Bonnevie I denne weekend er der Copenhagen guitar show i lokomotivværkstedet på Otto Busses vej, beliggende bagved Fisketorvet. Jeg cyklede derud, over... Læs mere →
Af Michael Bonnevie Danmarks befrielsesdag d.4 maj, bliver stadigvæk fejret på mange forskellige måder rundt om i landet. Da jeg var barn, havde mine... Læs mere →
Af Leif Ziegler
Det hedder ”I gennem mange år har forholdene ved broerne over havnen været en kilde til stadig gene, og samtidig med at der i årenes løb er foretaget mange forbedringer, både af broerne og af de tilstødende færdselsveje, er trafikken forøget, således at ulemperne er nogenlunde uforandrede.
Forbedringer er derfor stærkt på krævede, og det mest effektive middel er at skaffe skibsfarten en anden adgang til Sydhavnen.”
Planerne om kanalen
Kanalens længde ville blive 7,5 km. og ved gennemførelse af projektet ville trafikforholdene ved Langebro og Knippelsbro blive fuldstændig ændrede, idet 17.000 af de 20.000 fartøjer, der årligt passerede Knippelsbro, fremtidig kunne gå gennem kanalen.
Selvom man ikke helt kunne undgå at åbne broerne, ville antallet af op lukninger dog kunne indskrænkes så meget, at man kunne regne med ca. 10 op lukninger daglig i stedet for de i 1937, 50 op lukninger.
Da Langebro og Knippelsbro i henhold til færdsel tællingerne daglig i 1937 passeres af gennemsnitlig 2.000 sporvogne, 25.000 automobiler og andre køretøjer, 90.000 cyklister og 20.000 fodgængere, kunne man regne med følgende tal, der snarere må antages at være for små end for store:
Sporvogne 35 ventetimer
Personautomobiler 90 –
Lastautomobiler 120 –
Øvrige køretøjer 55 –
Cyklister og fodgængere 1200 –
Ja, det var altså daglige ventetimer i året 1937.
I mine drengeår var der et hav af virksomheder i Sydhavnen. Ford Motors samlefabrik, Sojakagefabrikken, B & Ws støberi, Ørstedsværket og mange andre der krævede forsyninger.
Der var bygget en ny Langebro i 1930, men den var smal, og ud over biler og sporvogne kørte der også tog på broen. Når jeg cyklede over broen, var jeg altid bange for den store cementklods der hang over vejbanen, skulle falde ned i hovedet på mig.
Den gamle Langebro ses i baggrunden. Den var noget pænere end den med
cementklodsen.
I krigsårene havde man andet at tænke på end at grave kanal gennem Amager, og man fik en ny Langebro i 1954, hvor toget fik en særskilt bro.
En stor forbedring blev det også da Sjællandsbroen blev åbnet 1. marts 1959.
Her skulle kanalen være gravet
Kalvebod Brygge bestod af to gader. En ved havnen hvor man lodsede fra
skibene og en bag ved pladserne hvor man kørte fra. Her var Kul, koks, sand,
grus og alle mulige andre ting.
Her er gaden ved havnen
Foto 1962, Leif Ziegler
Frakørselsgade på Kalvebod Brygge
Foto 1962, Leif Ziegler
Tags: AmagerKalvebod bryggeKanalLangebroSkibsfartskanalSkibsfartskanal gennem Amager
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Jeg er gudskelov ikke gammel nok, til at have oplevet planer af den karakter, for mit elskede Amager og tak for det. Det blev jo ikke gennemført, så Amager blev ikke delt, de omtalte fabrikker er lukkede og flyttet, med prooduktion andre steder, Amager lever stadig og i dag sundere end nogensinde, Fælleden med Metro, nybyggeri overalt fra Islands Brygge til Amager Strand, Kastrup vokser stadig, nu med byggeriet af det nye Danmarks Akvarie, Dragør ligger som det har gjort og vi husker det, Lufthavnen ligger hvor den er lagt og Flyene letter i en lind strøm med passagerer i milliontal, for ikke at tale om Øresundsbroen og forbindelsen til Norden, der ikke ligefrem har nedsat besøgstallet på Amager.
Dejlige billeder af datidens Kalvebod Brygge og den gamle Langebro, en eminent god historie om datidens politske og økonomiske ambitioner, designet til at lette industrien, uden hensyn til vores Ø, samt de muligheder der siden har vist sig. Tak for det !!!