april 26, 2024

Introduktion til 3D

Af Michael Bonnevie

 

Der er sikkert mange der har tænkt at det kunne være sjovt at lave 3D, eller bare været fascineret af den flotte grafik, men hvordan gør man?

Der findes et hav af 3D software, og fælles for dem alle er at de er mere eller mindre indviklede at gå til for en nybegynder. Der er som regel et hav af menuer og knapper, og allerede der vil en del bakke ud, førend de overhovedet har givet det en chance. Jeg vil i denne lille introduktion, prøve at fastholde læseren længe nok, til at de får et resultat som måske kan lokke dem længere ind i den forunderlige 3D verden.

Jeg tager udgangspunkt i 3D softwaren Maya, som helt sikkert ikke er for de sarte. Jeg har altid brugt den Engelske version, da jeg hader fordanskede menuer og udtryk. En prøveversion af softwaren kan downloades her. Maya

Der skal udfyldes en del småting før download, men det vil ikke medføre spam og lign. Softwaren vil efter installation virke i 30 dage.. Det er ikke billigt at købe en licens, og der findes helst sikkert billigere alternativer derude. Den version jeg bruger er ver.7.0, som ikke er up to date, men jeg købte den som en skolelicens, og den virker efter hensigten.

Denne tutorial er for begynderen, og skal ses som sådan.

Et par indledende ord om 3D. 3D er grafik lavet på en 2D skærm, så det simulerer den virkelige verden i 3D. Hvordan? Et punkt (pixel) er repræsenteret i 3D verdenen med 3 koordinater. X,X og Z. X er højre og venstre. Y er op og ned. Z er ind og ud af skærmen.

Mange har sikkert stiftet bekendtskab med X og Y i skolen. Det er det samme som gør sig gældende i programmet. Z er det der gør forskellen på om det er 3D eller 2D man arbejder i.

Vi starter

Start programmet op, og  ligeså snart startskærmen viser sig, så lad være med at gå i panik. Der er et hav af menuer, og ikoner, men min filosofi er at man kun skal trykke på det man skal bruge her og nu, og udelukke alt det andet. Det er vigtigt at man får en god oplevelse første gang, da det typisk er her man stopper igen, og smider håndklædet i ringen.

Der er et par knapper og småting du lige skal lære at kende før vi går videre.

På billedet er markeret 3 steder med rød cirkel som skal være slået til for at ligne mit arbejdsbord. Da nyere versioner kan adskille sig, så er det ikke sikkert at det ligner 100 pct. men de viste steder burde være at finde..

I midten af skærmen har du dit arbejdsbord “Verden” og det er her du bygger din 3D model op. Før vi begynder, så skal du vide hvordan man manøvrer rundt på bordet.

Med Alt og venstre musetast, roterer du din verden rundt. Alt og højre musetast zoomer ind og ud når du henholdsvis trækker og skubber musen.

Med F tasten centrer du verden, eller det aktive emne du har bygget. De 3 taster er lige nu de vigtigste redskaber, og du burde bruge lidt tid på at lege med dem.

I første øvelse vil vi ikke modellere noget, men blot lave et par polygoner som du kan lege med.

På billedet ser du en masse blå primitiver oppe over din verden, som er forud definere figurer du kan bruge som udgangspunkt for dine projekter. Prøv at lave en bold. Når du har klikket på bolden, vil den stille sig i midten af din verden, og dette er altid udgangspunktet for de primitiver du laver. Brug i første omgang kun de primitiver tilmed spiralen, da de andre har specielle funktioner som vi ikke skal ind på nu.

For at kunne arbejde med bolden på en ordentlig måde, så tryk på 5. Du vi nu se bolden blive grå og uigennemsigtig som på billedet. Du kan springe mellem de to tilstande med 4 og 5..

Prøv at lege lidt med bolden ved at zoome og dreje som før beskrevet. Du kan altid centrere igen med F.

Oppe til højre i din verden, har du noget der i min version ligner et kompas. Prøv at trykke på de forskellige pile og se hvad der sker. Du kommer tilbage til udgangspunktet ved at trykke på den firkantede midte. Dette kompas ser sikkert anderledes ud på nyere versioner, men ideen er den samme.

Hvis du vil flytte eller manipulere emnet, så har du nogle værktøjer til venstre.  Du skal bruge 4 taster markeret med grøn cirkel. Den første er markeringsværktøjet (pil) som ikke gør andet end at gøre dit primitiv aktivt. Mere om dette senere.. Derudover har du move, rotate og scale. Disse værktøjer manipulerer med det aktive emne. Et emne er aktivt når det lyser grønt. Værktøjerne er rimelig selvforklarende, så jeg syntes du bare skal gå i krig med at lege med dem.

Her er så lige et lille tip. Alt hvad du laver kan undoes (gøres om)  med Z. En tast som ikke kan undværes!!

Prøv til sidst at lave flere primitiver, og placer dem i din verden som  du har lyst. I næste kapitel vil vi prøve at farvelægge og muligvis sætte lys. Når du er færdig med at lege med primitiverne, så tryk på det venstre klaptræ oppe i toppen af siden, markeret med gul cirkel. Du renderer nu billedet ud til det færdige produkt. Du vil sikkert opdage at det ikke ser særligt spændende ud, men det er så her at farver, lys og materialer kommer ind i billedet. Det vil jeg forklare mere om i næste tutorial.

Held og lykke 🙂 

 

Relaterede fotos:

admin

Jeg er 56 år, -født og opvokset på Islands Brygge, og har derefter boet et par andre steder på Amager. Formålet med gamle-dage.dk er at gemme nogle indtryk og minder fra en svunden tid, som jeg mange gange tænker tilbage på med stor glæde. En lille del af de billeder jeg viser i bloggen er fundet på nettet, men størstedelen har jeg selv stået for, -og Jeg prøver så vidt muligt at kildeangive billeder og tekst som ikke er mine egne. Skulle det ske at jeg har brugt et billede eller andet som rettighedshaveren mener jeg ikke må bruge pga. diverse omstændigheder, så send mig en mail, og jeg vil straks fjerne billedet eller teksten. Du kan komme i kontakt med mig via information i toppen af siden.. Vil du bruge et af mine billeder, så værsgo! Bare husk at kreditere eller linke tilbage! :-)

View all posts by admin →

2 thoughts on “Introduktion til 3D

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.