Af Michael Bonnevie

 

Dette indlæg vil efterhånden som jeg får skrevet nyt, blive stedet hvor jeg samler foto og kamera begreber.

ISO

ISO er billedchippens lysfølsomhed!

I gamle dage hed film hastigheden ASA. Man valgte en fast hastighed som man indstillede på kameraet og brugte indtil rullen med film var opbrugt. Dengang var det en god ide at planlægge filmrullens formål, da man var fastlåst i ISO/ASA. Man kunne også købe en allround rulle (400 ASA) så man kunne lidt af hvert, men nu hvor vi er i den digitale tidsalder kan du uden videre skifte ISO når du lyster, -og indstillingen er en af de vigtigste på et moderne digitalkamera. Som i de analoge dage med ASA, så fungerer ISO præcis på samme måde og indvirker på de samme ting i kameraet, og er man er vant til “gammeldags” fotografering, så skulle det være lige til og uden de store problemer at konvertere til den digitale tidsalder.

Nikon D70S CCD sensor. Billedet er fra Wikipedia

Nikon_D70S_CCD_sensor

ISO arbejder i et område fra 50-100 til 6400  og opefter. Jo højere ISO man bruger des følsommere er billedchippen og den kræver mindre lys for at eksponere et billede, -men der vil samtidigt optræde mere billedstøj i det færdige foto. Dette er ikke nødvendigvis et større problem, da moderne digitale kameraer i dag er så gode, at høje ISO tal er blevet et vigtigt kamera værktøj.

Billedstøj fra høj ISO kan desuden fjernes mere eller mindre i de fleste moderne billedbehandlingsprogrammer, hvilket er endnu en god grund til ikke at frygte høje ISO indstillinger. Der er en afvejning man skal gøre med sig selv, om hvor meget billedstøj man kan leve med..

Under gunstige forhold hvor det er skyfrit med sol, vil man typisk bruge ISO 100-200 alt efter hvad man skal fotografere, og i overskyet vejr skal man nok op på ISO 200-400  for at kunne beholde de lidt højere lukker tider som nogle fotosituationer kræver. Hen ad aftentid hvor solen er ved at gå ned, så er ISO 400-1600 og højere påkrævet hvis man har intentioner om at håndholde kameraet uden at billedet bliver rystet. En del af de nye optikker har  i dag indbygget anti rystefunktion, så man kan håndholde kameraet med lavere Lukker tid, højere Blændetal eller lavere ISO, alt efter hvad du skal fotografere.

Gamle dages ISO tutorial

Wikipedia om ISO (engelsk)

Blænde (Aperture)

Blænden er typisk en mekanisk anordning i optikken, der kan indstilles så der kommer mere eller mindre lys ind i kameraet.

En optik med lavt Blændetal som f2.8 er rigtig velegnet til indendørs fotografering eller steder hvor der ikke er så meget lys. Det er fordi Blænden er vidt åben og derfor tillader at så meget lys som muligt slipper igennem til kameraet.

Her ses en Blænde som går fra f2.8 til f.22

Hver gang man går et Blændetal op eller ned, så fordobles/halveres lysmængden der slipper igennem til billedchippen.

Aperture - Blænde

Som det ses på illustrationen ovenover, så har det laveste Blændetal den største åbning, og det er det der kan være svært at forstå ideen med, når man de første gange stifter bekendtskab med Blænden. Det burde jo rent logisk være sådan, at størst åbning er lig. med størst Blænde, men nej! Begrebet er opstået fordi man sagde, at man blændede op (større Blændeåbning) når man gik ned i Blændetal.

På de gamle film kameraer satte man Blænden via en Blændering, men den slags foregår i dag elektronisk. Man drejer sig frem til den ønskede Blænde, eller lader kameraet vælge blænde for sig alt efter det valgte program.

Hvorfor overhovedet Blænde op eller ned?

Fordi at Blænden, udover at agere “lysdæmper” også opfører sig forskelligt alt efter Blændetal. Når man skyder portrætter, så bruger man ofte lave Blændetal, da man på den måde kan udviske baggrunden, og få motivet til at fremstå klarere. Hvis du ikke har et egentligt hovedmotiv, men måske går rundt i byen og fotograferer lidt af hvert, så vil en Blænde på 5-10 stykker være brugbart. Der sker nemlig det, at jo højere Blændetal du vælger, desto skarpere vil både forgrund og baggrund fremstå.

Ved landskabsfotografering er et Blændetal på 16-20 stykker det man ville vælge, da alt fra forgrund til horisont vil være skarpt.

Billede med højt Blændetal giver stor dybdeskarphed.

Hoejt-blaendetal

 Billede med lavt Blændetal giver lav dybdeskarphed med sløret baggrund til følge. Sløret baggrund, handler også om afstanden til motivet! Jo tættere du er på motivet, des mere bliver baggrunden sløret.

Lavt-blaendetal

Lukker (Shutter)

Lukkeren har til formål at åbne for lysindfald til kameraets billedchip. Lukkeren er som regel mekanisk, men kan på visse kameratyper være elektronisk.

Lukkeren kan ses inde i bunden af kameraet.
Her er det “lameller” som åbner og lukker i igen, når Lukker tiden er nået.

Nikon-d600-shutter

Hvis man bruger hurtige Lukker tider til at fastfryse en situation, så kræver det også mere lys. I dagtimerne er det som regel ikke svært at opnå hurtige Lukker tider, men hen ad aften skal man enten booste ISO eller bruge lavere Blændetal for at bibeholde Lukker hastigheden.

Bruger du A (Blænde/Aperture) programmet på eks. Nikon kameraer, så vælger du en Blændestørrelse at arbejde med, og apparatet vil vælge hastighed for dig. Jeg skyder som mest i M (Manuel) men kan godt lide at bruge A hvis der er lys nok, for så ved jeg at hastigheden er ok, og undgår således rystede billeder.

Til gengæld bruger jeg S (Lukker/Shutter) når jeg skal fotografere Makro. Medmindre man kører med Flash, så er det vigtigt at have høje Lukker tider, da billederne ellers vil blive uldne og rystede. (Gælder ikke hvis du bruger Flash) Jeg har fundet ud af at 1/500 eller højere passer til eget behov ved Makrofotografering.

Ved Makrofotografering er det nødvendigt at køre med høje Blændetal, da fokus området er meget lille. Derfor er man også nødt til at booste ISO så alle tal går op i en højere enhed, og billedet bliver velbelyst.

Lukker tiderne kan være fra mange sekunder til 1/8000 sec. alt efter kameramodel.

Dybdeskarphed (DOF)

Dybdeskarphed (Depth of field/DOF) er indenfor det afstands spænd hvor et objektiv vil tegne skarpt.

Lavt Blændetal kombineret med lille afstand til motivet giver lav dybdeskarphed, og dette vil kunne bruges kreativt i eks. portræt situationer hvor man vil sløre baggrunden og få motivet til at træde frem.

Når man fotograferer Makro og er meget tæt på motivet, da er det svært at opnå skarphed med små Blændetal, fordi fokus området kan være få millimeter stort. Derfor vil man typisk bruge høje Blændetal til Makro, da man på den måde vil kunne få større dele af emnet til at fremstå skarpt. Det drejer sig stadigvæk om halve og hele centimeter!

Her er et Makrobillede jeg har taget, hvor Blænde tallet er forholdsvis højt. Jeg har ikke data på billedet, men det ligger nok på en 10-14 stykker.
Fordi vi er så tæt på motivet, så vil baggrunden være udvisket også selvom man bruger høje Blændetal.

Makro1

Et eksempel på lav dybdeskarphed hvor baggrunden er udvisket og uskarp (Bokeh). Det er opnået ved at bruge et lavt Blændetal. Havde motivet været længere væk, så havde baggrunden været mindre udvisket.

Lav-dybdeskarphed

Herunder et billede med stor dybdeskarphed. Jeg mener Blændetallet er 8-10 stykker. Det er normalt at bruge lidt højere Blændetal i landskabsbilleder eller som her, da både forgrund og baggrund skal fremstå skarpt.

Stor-dybdeskarphed

Nedenstående billede og tekst er fra Wikipedia

Objektiv med afstandsskala. Under skalaen angiver markeringer skarphedsdybden ved forskellige Blænder (11, 16, og 22). Som skalaen står her, vil skarphedsdybden (efter producentens definition) ved Blænde 22 række fra godt 0,7 m til uendelig.

Lens_aperture

Når man først aktivt begynder at lege med Blænde og Blændetal, varer det ikke længe førend begrebet bliver noget der ligger på rygraden, og man lærer hurtigt at se om motivet skal stå i fokus, være sløret eller om hele billedet skal være skarpt osv.

 Hvidbalance

Hvidbalance er et fotografisk begreb som betegner farvesammensætninger/farvetemperatur i dit billede. Dit kamera har mulighed for at bruge forskellige Hvidbalance programmer alt efter hvad du skal fotografere.

Man kan godt overlade det til kameraet (Auto WB) at sætte Hvidbalancen, og den vil i de fleste tilfælde gøre et godt arbejde. Det er dog ikke altid at kameraet gætter rigtigt, så derfor kan man hjælpe det lidt på vej.

Personligt bruger jeg ofte programmerne, overskyet og skygge, da de giver varmere billeder end det kameraet vil vælge på Auto WB.

Heldigvis er det meget nemt at rette farvetemperaturen i et billedbehandlings program, specielt hvis man skyder i RAW. Faktisk er det lidt ligegyldigt hvad man vælger i RAW mode, da intet af det du vælger i kameraet bliver skrevet ind i billedet. Man vælger dog alligevel en indstilling da billedet i kameraets skærm bliver vist med det man har valgt.

JPG formatet har også mulighed for at justere Hvid balance, men det er slet ikke på højde med de muligheder du får med RAW. Filerne fylder lidt mere i RAW, men til gengæld har du fuld kontrol over dit billede i redigeringsfasen.

 Billedet er fra Wikipedia

Metrostation-Sofia-University-white-balance-collage

Her er vist 4 eksempler på Hvid balance. Billedet øverst til venstre er det mest naturlige, mens de 3 andre enten er for varme (gule) eller kolde (blå) i tonerne.

Herunder ses Hvidbalance kontrollerne i Adobe Lightroom. Hvis man bruger værktøjet i den store røde cirkel, så er det bare om at pege på et neutralt hvidt sted i sit billede, og der vil blive valgt en Hvid balance for dig. Som regel skal man give den lidt på slideren (den lille røde cirkel) i mod højre, så billedet bliver en anelse varmere.

WB-selector1

At sætte den korrekte Hvid balance er en smagssag og kan ikke som sådan skrives på formel. En lille tommelfingerregel kunne være at “hvid er hvid” ikke blå, -gul eller noget helt tredje. Så juster dig frem til et billede som for dig ser naturligt ud.

DX & FX formater

Dx-og-FX-format

Der findes en del forskellige billedsensorer på markedet, men 2 af de mest brugte er DX og FX formatet, og begge formater bruges i Nikons DSLR kameraer. FX formatet er et såkaldt Full frame format med et billede område på 36×24 mm hvilket svarer til en 35 mm film. DX formatet har et billedområde på 24 x 16 mm og har en såkaldt crop-factor (beskæring) på 1.5x som man kan se i illustration ovenover.

DX Nikkor objektiver er fremstillet til at kunne bruges i både DX og FX format kameraer, så derfor vil et sådant objektiv aktivere en DX mode hvis det bliver på monteret et FX kamera. Dette er fordi, der ellers vil opstå en vignette (kant) effekt på billedet. Crop-faktoren kan også ses i FX kameraets søger som et nedtonet område i yderkanten af billedet.

FX formatet som har et større areal og større pixels end DX, er bedre til at samle lys og har typisk mindre billedstøj.

Herunder ses en DX og en FX sensor. De 2 billeder er fra nikoneurope-dk

Dx-sensor Fx-sensor

 Vignette

Vignette kan være en uønsket effekt som enten er skabt af kameraets optik eller noget man selv på fører billedet for at fremhæve det ønskede motiv. Typisk er Vignetting en mørk toning af de ydre kanter af billedet, men kan også fremstå på andre måder.

De fleste optikker har en tendens til at lave Vignetting i større eller mindre grad, men det ses specielt i dårlige og billige linser. De lidt dyrere optikker håndterer Vignetting mere optimalt, da de som regel har bedre glaselementer. Vignette effekten er som regel utilsigtet når den kommer fra optikken, og er noget man helst vil undgå.

Herunder ses en anelse Vignette i randen af billedet.
Man kan godt fornemme at billedet er mørkere ude i randen.

Vignette-optik

I Lightroom og mange andre billedbehandlingsprogrammer er der mulighed for at rette Vignetting op eller fjerne den helt. Man kan eks. vælge en profil i Lightroom og håbe på at ens optik er listet. Hvis den er, -så vil Lightroom derefter lave en opretning af både billede og Vignette. Er ens optik ikke listet, så kan man også bruge håndtaget (rød cirkel) til manuelt at udviske det mørkfarvede randområde.

Lightroom-vignette

Her er Vignetten gjort mindre tydelig blot ved at flytte håndtaget en anelse til højre.

Vignette-optik-fjernet

Man kan bruge Vignette effekten kreativt, ved selv at påføre den billedet.
I forhold til den uønskede optiske effekt, vil den Vignette man selv påfører billedet, typisk være noget mere udtalt som herunder.

Vignette-effekt

 På Makro Billeder bruger jeg ofte Vignette effekten for at fremhæve et objekt i billedet.

DSC_0011

 Active D-Lighting

Active D-Lighting er en setting i de fleste af Nikons Digitalkameraer, som kan hjælpe dig med at holde styr på dine lys og skygge områder i billedet.

Foto er fra photographyreview.com

nikond40x_d-lighting2

Som man kan se på billedet til højre, så bliver de mørke skyggeområder lysnet så detaljer træder frem og bliver synlige. Billedet ser mere “færdigt” ud..

I JPG bliver effekten skrevet i filen og kan derfor bruges direkte som det er eller i et vilkårligt billedbehandlings program. I RAW er det kun Nikons egne billedbehandlingsprogrammer der kan læse D-Lightning. Bruger man Lightroom, Photoshop eller noget helt tredje (ej Nikon software) kombineret med RAW, så er der ikke noget hente på den front.

Der er mange tråde på nettet angående fordele og ulemper med D-Lightning, og det er svært at finde hoved og hale i. Personligt ville jeg beholde effekten på hvis jeg kun fotograferede i JPG, men da jeg selv vil have kontrollen over mine billeder, så fotograferer jeg i RAW og styrer processen med at justere billederne efter min smag.

 

Relaterede fotos: