Af Michael Bonnevie
Så gik turen endnu en gang til Christianshavn og kanalerne.
Denne gang gik jeg hele turen langs kanalen, fra indløbet tæt ved Langebro, til det andet indløb langt ude, overfor langelinie.
Christianshavn er et leben om sommeren, og overalt sidder der folk og hygger sig i solen. Bådfolket som er allevegne, spiser frokost på bådene, og daser i solen. Turen jeg gik i går, er jeg glad for at jeg foretog. Mit humør steg adskillige grader, og kan varmt anbefales 🙂
I gamle dage da jeg var helt ung, sejlede jeg tit i kanalerne i udlejnings joller, sammen med mine brødre og fætter. Det er helt sikkert noget der skal prøves igen. Nu om dage kan man også leje kajakker et par steder langs kanalen.
Fra Wikipedia om Christianshavn
Bydelen er grundlagt som en fæstningsby af Christian 4. i 1619.
På det dengang lavvandede og sumpede område på Amagersiden over for Slotsholmen lod Christian 4. i 1617 påbegynde anlæggelsen af en ny by. Den var først tænkt som hjemsted for nederlandske immigranter, dernæst som garnisons- eller bådsmands by, men endte med at blive en almindelig købmands- og håndværker by.Den blev anlagt i årene efter 1618 af den nederlandske ingeniør og arkitekt Johan Semp og forbundet med København med Knippelsbro. Store grunde blev afstukket, og torv, kanal og gader blev anlagt efter en retvinklet, symmetrisk byplan og blev omgivet af grave og volde med bastioner; alt efter nederlandsk forbillede. Der gik dog mange årtier, før byen, der 1639-74 havde egne privilegier og eget bystyre, for alvor blev udbygget.
Christianshavn var oprindelig en selvstændig købstad med eget rådhus, og endnu i 1800-tallet, på trods af, at den i 1675 var indlemmet i København, opfattedes den af mange som en by for sig. Således siger Frk. Trumfmeier i Heibergs Aprilsnarrene (1826):
“Jeg hørte det paa Christianshavn; det er utroligt hvad Folk der er vel underrettede. De ved hvad som foregaaer her i Byen, meget bedre end vi selv”
Fra Københavns belejring 1659 og indtil 1675 havde fæstningsbyen i perioder sin egen kommandant:Navn Periode
Ernst Leberecht 20. november 1659 – 18. april 1661
Touissant Colombe de Beaufort 18. april 1661 – 1661
Adam Trester 1661 – 1664
Didrik Busk 1671 – 1675Efter 1815 blev bydelens karakter af fattigkvarter stadig tydeligere, og selvom B & Ws skibsværft og moderne masseproduktion kom til i 1800-t., forblev bydelen et af hovedstadens fattigste kvarterer (det “fjerde Brokvarter”) med udpræget slumbebyggelse.
I bladet “Politivennen” blev der ofte klaget over bydelen der var plaget af mange ulemper: Dårlig infrastruktur i form af to smalle broer, natrenovationen fra hele byen skulle ud til Amagerport, begrænsede indkøbsmuligheder og så lugtede det fra trankogeriet (ved Grønlandske Handels Plads), natrenovationskulen ved Amagerport (omtrent der hvor Christmas Møllers Plads er i dag) og fra det stillestående vand i voldgravene.Københavns Kommunes omfattende saneringsprogrammer fra 1920’erne truede med helt at udslette det gamle Christianshavn, men bevaringsplaner har fra 1970’erne sikret den arrede bydels værdifulde bygningsmasse mod yderligere nedrivning. Christianshavn fortsatte gennem 1990’erne sin omdannelse fra industriområde og arbejderkvarter til attraktivt boligkvarter. På Holmen bygges eksklusive boliger, og på den gamle B&W Motor-grund ved Christianshavns Kanal er der bygget nye lejlighedskomplekser. Mod havneløbet er to store kontorbygninger i glas og sten af arkitekt Henning Larsen (1997-99) indrettet som hovedkvarter for Nordea. I 2002 åbnede 1. etape af Københavns metro, og Christianshavns Torv fik øget betydning som trafikknudepunkt.
Et par billeder af Christianshavn og dens kanal. Billederne er fra natmus.dk
3 replies on “Christianshavns kanal”
Hvilken dejlig tur ! Tak for det Admin, jeg er sikker på at skulle København sælges bedre på oplevelser for sindet og ro i sjælen er din tur opskriften, det er den by og de mennesker og oplevelser vi alle gemmer inderst inde og ønsker at genfinde og identifisere os med, når vi tænker tilbage på `Gamle Dage` og drømmer om Byen i Sol og Sommer, glemmer hverdagen, T.V. Avisen og Nyhedsudsendelserne, egne problemer og genvordigheder, bare lever, nyder livet og alt det kan give os, helt gratis, når vi bare søger det og åbner Øjnene for livet i vores dejlige by. Det gjorde heller ikke noget at udgangspunktet, Langebro, er Islands Brygge !
60 billeder, dejligt gensyn, er bare nødt til at komme tilbage og gense din tur og genopleve den med dig !!!!!!!!!! Den og de andre nostalgiske besøg på din Hjemmeside, jeg kan bare blive ved og ved, det er mit liv og min by du fører mig rundt i, udviklingen gør at jeg selvfølgelig ikke genkender det hele lige med det samme, men en silhuet, et hustag, en døråbning, en port og jeg er tilbage, endnu engang tak Admin!
Yea Man, måtte forbi igen, der er gået 5 år siden mit sidste indlæg om Christianshavns Kanal og turen rundt, der er så fornemt præsenteret af Admin i hans gennemgang. Det er ikke længe siden jeg selv var forbi Oven gaden Oven Vandet, jeg var passager i min Søn`s Bil og på visit hus et Barnebarn, der har haft held til at kunne slå sig ned `her`, ikke langt fra Bryggen og snart eet af de sidste autentiske steder i Byen, genkendeligt, Hyggeligt og bare dejligt…..
Som gammel Bryggeboer, måtte jeg endnu engang erkende hvorfor turen over Broerne den gang,ikke var den foretrukne udflugt, vi havde jo alt og alt er stadig til stede på den rigtige side af Vandet……………….
M.v.h. gb……..