Af Michael Bonnevie

 

Ved gennemgang af mine blogs, faldt jeg over dette indlæg. Jeg syntes det var på tide jeg kom lidt ind på hvad Langebro har betydet for mig

Da jeg er født på Islands brygge, var og er Langebro en naturlig del af mit liv. Skulle vi til byen, så var det via Langebro. Dengang da jeg var 14-16 år gammel, havde min storebror, fætter Henrik og jeg vores daglige gang i Tivoli. Nej, vi havde ikke kort til Tivoli, så adgangen blev skaffet via et hegn overfor Rådhuset. Pga. Denne tur, krydsede vi broen flere gange dagligt..

Herunder et nyere billede af Langebro

dsc_0055

Jeg husker tydeligt en episode der opstod midt på Langebro, da vi var på vej tilbage til Bryggen. Jeg gik og holdt i gelænderet, da en mand kom imod mig. Der var ingen af os der ville vige, så vi stod i en rum tid og kunne ikke komme videre. Efter en 5-10 minutter gad jeg ikke mere, hvorefter jeg kravlede udenpå gelænderet udover vandet, og kom forbi ham uden at tabe ansigt 🙂

Togbroen ved siden af Langebro var dengang noget magisk og lidt farligt. Jeg tror aldrig det lykkedes os at krydse broen, fordi den kun var farbar når et tog skulle krydse den. Til gengæld kunne man gå ud og  lege på broen, og klatre ned til vandet ved de store betonklodser som broen stod på.

Der var et par butikker liggende først på broen på Amagersiden. Umiddelbart husker jeg kun butikken med den ældre dame der solgte gamle ting og sager, og så selvfølgelig cykelhandleren på hjørnet..

Under Langebro var der dengang et bræt langs vandkanten. Vi fandt hurtigt ud af, at man kunne gå på brættet, og om vi nogensinde nåede helt igennem til den anden side er uvist?

Viggo Vilhelm Bachs dias. Udsigt fra Politigården mod Langebro og Christianshavn. Skibet i midten af billedet er fregatten Jylland. Billedet er fra natmus.dk

Langebro Viggo Vilhelm Bachs - natmus

Nu er det desværre en sjældenhed at broklapperne går op. Sådan var det ikke da jeg var dreng på Bryggen. Havnen var levende, med godstrafik, skibe og kraner. Langs kajen lå der altid både der lodsede kul og koks, og længere ude,- ting til Sojakagen. Broen har nu kun et formål, og det er at agere forbindelse imellem Amager og indre by. Knippelsbro har lidt samme skæbne, og nu skulle det bare mangle, at de kloge hoveder der efterhånden har skamferet bybilledet med deres kubistiske glashuse, erstatter de flotte gamle broer med nye i stål, helt uden charme og æstetik.

Langebro er sammen med Knippelsbro den ene af de to centrale broer i København, der binder city sammen med Amager. Langebro er med sine 252 meter den længste af de to broer – Knippelsbro er noget kortere med sine kun 115 meter. Til gengæld vil mange nok mene, at Knippelsbro har en del mere charme end den lidt nyere Langebro.

Historien om Langebro går helt tilbage til 1686, hvor den daværende Kong Christian den V befalede, at det skulle anlægges en træbro mellem Vester Voldgade og Langebrogade, mest af hensyn til det militære forsvar af København. Denne bro eksisterede i flere hundrede år, men blev dog ombygget flere gange – senest i 1875.

I 1903 byggede man så en helt ny bro på stedet, der var en 120 meter lang svingbro, der gik under navnet Christian den IX’s bro. Denne bro var hovedsageligt bygget som jernbane- og sporvognsbro, og førte blandt andet Amagerbanens tog over Inderhavnen. Broen blev dog hurtigt utilstrækkelig på grund af den hastigt stigende trafik af blandt andet biler og sporvogne.

I 1930 byggede man derfor en midlertidig bro, der skulle klare trafikken, mens etableringen af en helt ny Langebro stod på. Men af flere grunde – blandt andet udbruddet af 2. verdenskrig – trak det gevaldigt ud med at få bygget en ny Langebro. Derfor endte den “midlertidige” Langebro som en permanent løsning i næsten 25 år, indtil den nuværende Langebro endelig stod færdig i 1954.

Langebro har to broklapper, der kan åbnes når skibstrafikken kræver det. Men i takt med at flere og flere virksomheder flytter væk fra Københavns Sydhavn, så er det efterhånden også et sjældent syn, at Langebros to broklapper går op. Når det sker, foregår det som regel om aftenen, så biltrafikken generes mindst muligt.

Wikipedia om Langebro

Langebro er en klapbro i København, der forbinder Sjælland og Amager.

Den nuværende bro blev færdigbygget i 1954, men der har været en bro på dette sted siden 1686, hvor Christian 5 byggede en træbro. Den gik ikke til Amager, men til Langebrogade på Christianshavn.

Siden er broen blevet ombygget nogle gange, herunder i 1903, hvor man byggede en svingbro, som bl.a. blev anvendt til sporvogne og jernbane, nemlig Amagerbanen. Samtidig blev østenden flyttet til Amager Boulevard på Amager. Med den tiltagende bilisme var man dog nødt til at bygge en ny bro i 1930. Den var midlertidig, men det varede hele 25 år, før en ny bro stod klar.

Broen har en frihøjde på 7 m og sejlvidde på 35 m.

Efter mere end 50 år i drift er Langebro i åben position et sjældent syn, da Sydhavnen i dag ikke trafikeres af store skibe, så nogle mener at det er et spørgsmål om tid, før Knippelsbro og Langebro ophører med at kunne åbne klapperne.

Fredag d. 19. december 2008 sendte det populære radioprogram De Sorte Spejdere deres sidste udsendelse fra langebros bro hus.

Nedenstående er billeder fra det kongelige bibliotek. Jeg kan benytte billederne hvis der linkes tilbage..

dt113446

Relaterede fotos: