{"id":9657,"date":"2016-07-11T14:13:23","date_gmt":"2016-07-11T12:13:23","guid":{"rendered":"http:\/\/www.gamle-dage.dk\/?p=9657"},"modified":"2023-03-17T13:29:24","modified_gmt":"2023-03-17T12:29:24","slug":"inderhavnsbroen-aabnet-kun-3-aar-forsinket","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.gamle-dage.dk\/2016\/07\/11\/inderhavnsbroen-aabnet-kun-3-aar-forsinket\/","title":{"rendered":"Inderhavnsbroen \u00e5bnet, kun 3 \u00e5r forsinket"},"content":{"rendered":"

Af Michael Bonnevie<\/em><\/p>\n

 <\/p>\n

For ca. 3 \u00e5r siden, skrev jeg her p\u00e5 siden om Inderhavnsbroen<\/a>, og om dens snarlige indvielse. At der skulle g\u00e5 endnu 3 \u00e5r, f\u00f8rend K\u00f8benhavnerne kunne tage den nye bro i besiddelse, var der vel ingen der troede. Sidst i 2013, gik Pihl og S\u00f8n konkurs, og der stod broen s\u00e5, -uf\u00e6rdig, og uden bygmester.<\/h3>\n

Efter diverse vitaminindspr\u00f8jtninger fra blandt andet M\u00e6rsk fonden og K\u00f8benhavns kommune, kom der endnu engang skred i sagerne, med entrepren\u00f8rerne, Valmont SM ved roret.<\/p>\n

Torsdag d. 7 Juli 2016, kl. 18.00 \u00e5bnede broen endelig! Jeg ville rigtig gerne have v\u00e6ret forbi p\u00e5 dagen, men der kom noget i vejen. I stedet tog jeg derud i forg\u00e5rs, for at inspicere vidunderet.<\/p>\n

\"inderhavnsbroen-2016-29\"<\/p>\n

Vejret var rigtig lummert og de truende sorte skyer varslede regn. Selvf\u00f8lgelig havde jeg taget for meget t\u00f8j p\u00e5, s\u00e5 det blev en noget varm forestilling. Jeg cyklede til Christianshavn, og k\u00f8rte ned for enden af Strandgade, ved restaurant Noma, hvor broen har sit udspring. Jeg stillede cyklen, og blev straks sl\u00e5et af, hvor mange der ligesom jeg, ville tage turen over broen, enten p\u00e5 cykel eller g\u00e5ende.<\/p>\n

\"inderhavnsbroen-2016-1\"<\/p>\n

Oppe p\u00e5 broen var der til tider s\u00e5 meget tr\u00e6ngsel, at trafikken gik helt i st\u00e5. Heldigvis er broen skabt s\u00e5 snedigt, at der er sm\u00e5 heller her og der, hvor man kan tr\u00e6kke ind til siden, og f\u00e5 sig et hvil. Selv cykelstien over broen, har sm\u00e5 rastepladser hvor man lige kan stoppe op og kigge sig omkring.<\/p>\n

\"inderhavnsbroen-2016-39\"<\/p>\n

Meget af det ‘moderne’ byggeri vi ser i havnen i disse \u00e5r, er jeg ikke den store beundrer af, men broen syntes jeg faktisk er lykkedes meget godt! Den g\u00f8r hvad den skal, og det endda p\u00e5 en m\u00e5de, hvor man inddrages til at opleve,  i stedet for bare at forcere fra a til b. Turen over broen p\u00e5 g\u00e5ben, tager vel en ca. 5 minutter. Det er en meget m\u00e6rkelig fornemmelse at have st\u00e5et p\u00e5 Christianshavn minutter f\u00f8r, og til pludseligt at v\u00e6re i Nyhavn. Herunder ser vi Broen fra Nyhavns siden.<\/p>\n

\"inderhavnsbroen-2016-28\"<\/p>\n

\"inderhavnsbroen-2016-26\"<\/p>\n

Oppe p\u00e5 broen er der tonede plexi glas ruder i forskellige farver. Det giver et s\u00e6rligt pr\u00e6g, og ser rigtig fint ud.<\/p>\n

\"inderhavnsbroen-2016-8\"<\/p>\n

Jeg m\u00e5 ogs\u00e5 over med cykel en dag.<\/p>\n

\"inderhavnsbroen-2016-16\"<\/p>\n

\"inderhavnsbroen-2016-23\"<\/p>\n

Fakta om Inderhavnsbroen, fra kk.dk<\/p>\n

Inderhavnsbroen Broen er del af den gang- og cykelforbindelse, som sikrer sammenh\u00e6ngen mellem Kongens Nytorv og Christianshavn via Nyhavn og Gr\u00f8nlandske Handels Plads, med videre forbindelse mod nord via broen over Proviantmagasingraven og mod Amager via broen over Christianshavns Kanal \/ Trangraven. Det forventes, at der dagligt vil k\u00f8re ml. 3 – 7.000 cyklister p\u00e5 Inderhavnsbroen. Frih\u00f8jden p\u00e5 5,40 m under broen svarer til h\u00f8jden under de \u00f8vrige broer i havnel\u00f8bet. Det s\u00e6rlige ved broen er, at det er en skydebro. Den \u00e5bner ved, at de midterste brofag tr\u00e6kkes ind i de brofag, der ligger mod land.<\/p>\n

\"Kort<\/p><\/blockquote>\n

Broen vil blive officielt indviet i august!<\/p>\n\n\n\n\t\t\n\t\t\t\t