{"id":86,"date":"2009-09-24T09:36:42","date_gmt":"2009-09-24T07:36:42","guid":{"rendered":"http:\/\/www.gamle-dage.dk\/blog\/?p=86"},"modified":"2023-04-23T11:39:28","modified_gmt":"2023-04-23T09:39:28","slug":"portraet-af-langebro","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.gamle-dage.dk\/2009\/09\/24\/portraet-af-langebro\/","title":{"rendered":"Portr\u00e6t af Langebro"},"content":{"rendered":"

Af Michael Bonnevie<\/em><\/p>\n

 <\/p>\n

Ved gennemgang af mine blogs, faldt jeg over dette indl\u00e6g. Jeg syntes det var p\u00e5 tide jeg kom lidt ind p\u00e5 hvad Langebro har betydet for mig<\/h3>\n

Da jeg er f\u00f8dt p\u00e5 Islands brygge, var og er Langebro en naturlig del af mit liv. Skulle vi til byen, s\u00e5 var det via Langebro. Dengang da jeg var 14-16 \u00e5r gammel, havde min storebror, f\u00e6tter Henrik og jeg vores daglige gang i Tivoli. Nej, vi havde ikke kort til Tivoli, s\u00e5 adgangen blev skaffet via et hegn overfor R\u00e5dhuset. Pga. Denne tur, krydsede vi broen flere gange dagligt..<\/p>\n

Herunder et nyere billede af Langebro<\/p><\/blockquote>\n

\"dsc_0055\"<\/p>\n

Jeg husker tydeligt en episode der opstod midt p\u00e5 Langebro, da vi var p\u00e5 vej tilbage til Bryggen. Jeg gik og holdt i gel\u00e6nderet, da en mand kom imod mig. Der var ingen af os der ville vige, s\u00e5 vi stod i en rum tid og kunne ikke komme videre. Efter en 5-10 minutter gad jeg ikke mere, hvorefter jeg kravlede udenp\u00e5 gel\u00e6nderet udover vandet, og kom forbi ham uden at tabe ansigt \ud83d\ude42<\/p>\n

Togbroen ved siden af Langebro var dengang noget magisk og lidt farligt. Jeg tror aldrig det lykkedes os at krydse broen, fordi den kun var farbar n\u00e5r et tog skulle krydse den. Til geng\u00e6ld kunne man g\u00e5 ud og  lege p\u00e5 broen, og klatre ned til vandet ved de store betonklodser som broen stod p\u00e5.<\/p>\n

Der var et par butikker liggende f\u00f8rst p\u00e5 broen p\u00e5 Amagersiden. Umiddelbart husker jeg kun butikken med den \u00e6ldre dame der solgte gamle ting og sager, og s\u00e5 selvf\u00f8lgelig cykelhandleren p\u00e5 hj\u00f8rnet..<\/p>\n

Under Langebro var der dengang et br\u00e6t langs vandkanten. Vi fandt hurtigt ud af, at man kunne g\u00e5 p\u00e5 br\u00e6ttet, og om vi nogensinde n\u00e5ede helt igennem til den anden side er uvist?<\/p>\n

\n

Viggo Vilhelm Bachs dias. Udsigt fra Politig\u00e5rden mod Langebro og Christianshavn. Skibet i midten af billedet er fregatten Jylland. Billedet er fra natmus.dk<\/span><\/p><\/blockquote>\n<\/header>\n

\"Langebro<\/p>\n

Nu er det desv\u00e6rre en sj\u00e6ldenhed at broklapperne g\u00e5r op. S\u00e5dan var det ikke da jeg var dreng p\u00e5 Bryggen. Havnen var levende, med godstrafik, skibe og kraner. Langs kajen l\u00e5 der altid b\u00e5de der lodsede kul og koks, og l\u00e6ngere ude,- ting til Sojakagen. Broen har nu kun et form\u00e5l, og det er at agere forbindelse imellem Amager og indre by. Knippelsbro har lidt samme sk\u00e6bne, og nu skulle det bare mangle, at de kloge hoveder der efterh\u00e5nden har skamferet bybilledet med deres kubistiske glashuse, erstatter de flotte gamle broer med nye i st\u00e5l, helt uden charme og \u00e6stetik.<\/p>\n

Langebro er sammen med Knippelsbro den ene af de to centrale broer i K\u00f8benhavn, der binder city sammen med Amager. Langebro er med sine 252 meter den l\u00e6ngste af de to broer – Knippelsbro er noget kortere med sine kun 115 meter. Til geng\u00e6ld vil mange nok mene, at Knippelsbro har en del mere charme end den lidt nyere Langebro.<\/p>\n

Historien om Langebro g\u00e5r helt tilbage til 1686, hvor den dav\u00e6rende Kong Christian den V befalede, at det skulle anl\u00e6gges en tr\u00e6bro mellem Vester Voldgade og Langebrogade, mest af hensyn til det milit\u00e6re forsvar af K\u00f8benhavn. Denne bro eksisterede i flere hundrede \u00e5r, men blev dog ombygget flere gange – senest i 1875.<\/p>\n

I 1903 byggede man s\u00e5 en helt ny bro p\u00e5 stedet, der var en 120 meter lang svingbro, der gik under navnet Christian den IX’s bro. Denne bro var hovedsageligt bygget som jernbane- og sporvognsbro, og f\u00f8rte blandt andet Amagerbanens tog over Inderhavnen. Broen blev dog hurtigt utilstr\u00e6kkelig p\u00e5 grund af den hastigt stigende trafik af blandt andet biler og sporvogne.<\/p>\n

I 1930 byggede man derfor en midlertidig bro, der skulle klare trafikken, mens etableringen af en helt ny Langebro stod p\u00e5. Men af flere grunde – blandt andet udbruddet af 2. verdenskrig – trak det gevaldigt ud med at f\u00e5 bygget en ny Langebro. Derfor endte den “midlertidige” Langebro som en permanent l\u00f8sning i n\u00e6sten 25 \u00e5r, indtil den nuv\u00e6rende Langebro endelig stod f\u00e6rdig i 1954.<\/p>\n

Langebro har to broklapper, der kan \u00e5bnes n\u00e5r skibstrafikken kr\u00e6ver det. Men i takt med at flere og flere virksomheder flytter v\u00e6k fra K\u00f8benhavns Sydhavn, s\u00e5 er det efterh\u00e5nden ogs\u00e5 et sj\u00e6ldent syn, at Langebros to broklapper g\u00e5r op. N\u00e5r det sker, foreg\u00e5r det som regel om aftenen, s\u00e5 biltrafikken generes mindst muligt.<\/p><\/blockquote>\n