{"id":601,"date":"2011-01-18T19:28:07","date_gmt":"2011-01-18T18:28:07","guid":{"rendered":"http:\/\/www.gamle-dage.dk\/blog\/?p=601"},"modified":"2023-04-22T13:32:32","modified_gmt":"2023-04-22T11:32:32","slug":"introduktion-til-3d","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.gamle-dage.dk\/2011\/01\/18\/introduktion-til-3d\/","title":{"rendered":"Introduktion til 3D"},"content":{"rendered":"

Af Michael Bonnevie<\/em><\/p>\n

 <\/em><\/h4>\n

Der er sikkert mange der har t\u00e6nkt at det kunne v\u00e6re sjovt at lave 3D, eller bare v\u00e6ret fascineret af den flotte grafik, men hvordan g\u00f8r man?<\/h3>\n

Der findes et hav af 3D software, og f\u00e6lles for dem alle er at de er mere eller mindre indviklede at g\u00e5 til for en nybegynder. Der er som regel et hav af menuer og knapper, og allerede der vil en del bakke ud, f\u00f8rend de overhovedet har givet det en chance. Jeg vil i denne lille introduktion, pr\u00f8ve at fastholde l\u00e6seren l\u00e6nge nok, til at de f\u00e5r et resultat som m\u00e5ske kan lokke dem l\u00e6ngere ind i den forunderlige 3D verden.<\/p>\n

Jeg tager udgangspunkt i 3D softwaren Maya, som helt sikkert ikke er for de sarte. Jeg har altid brugt den Engelske version, da jeg hader fordanskede menuer og udtryk. En pr\u00f8veversion af softwaren kan downloades her. Maya<\/span><\/a><\/p>\n

Der skal udfyldes en del sm\u00e5ting f\u00f8r download, men det vil ikke medf\u00f8re spam og lign. Softwaren vil efter installation virke i 30 dage.. Det er ikke billigt at k\u00f8be en licens, og der findes helst sikkert billigere alternativer derude. Den version jeg bruger er ver.7.0, som ikke er up to date, men jeg k\u00f8bte den som en skolelicens, og den virker efter hensigten.<\/p>\n

Denne tutorial er for begynderen, og skal ses som s\u00e5dan.<\/p>\n

Et par indledende ord om 3D. 3D er grafik lavet p\u00e5 en 2D sk\u00e6rm, s\u00e5 det simulerer den virkelige verden i 3D. Hvordan? Et punkt (pixel) er repr\u00e6senteret i 3D verdenen med 3 koordinater. X,X og Z. X er h\u00f8jre og venstre. Y er op og ned. Z er ind og ud af sk\u00e6rmen.<\/p>\n

Mange har sikkert stiftet bekendtskab med X og Y i skolen. Det er det samme som g\u00f8r sig g\u00e6ldende i programmet. Z er det der g\u00f8r forskellen p\u00e5 om det er 3D eller 2D man arbejder i.<\/p>\n

Vi starter<\/strong><\/p>\n

Start programmet op, og  liges\u00e5 snart startsk\u00e6rmen viser sig, s\u00e5 lad v\u00e6re med at g\u00e5 i panik. Der er et hav af menuer, og ikoner, men min filosofi er at man kun skal trykke p\u00e5 det man skal bruge her og nu, og udelukke alt det andet. Det er vigtigt at man f\u00e5r en god oplevelse f\u00f8rste gang, da det typisk er her man stopper igen, og smider h\u00e5ndkl\u00e6det i ringen.<\/strong><\/p>\n

Der er et par knapper og sm\u00e5ting du lige skal l\u00e6re at kende f\u00f8r vi g\u00e5r videre.<\/strong><\/p>\n

\n\t\t