{"id":3330,"date":"2013-08-01T12:12:51","date_gmt":"2013-08-01T10:12:51","guid":{"rendered":"http:\/\/www.gamle-dage.dk\/blog\/?p=3330"},"modified":"2023-04-18T11:20:48","modified_gmt":"2023-04-18T09:20:48","slug":"inderhavnsbroen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.gamle-dage.dk\/2013\/08\/01\/inderhavnsbroen\/","title":{"rendered":"Inderhavnsbroen"},"content":{"rendered":"

Af Michael Bonnevie<\/em><\/p>\n

 <\/p>\n

Hvis man som jeg, kommer meget i den indre by og omkring Nyhavn, s\u00e5 kan man ikke undg\u00e5 at bem\u00e6rke den nye bro der er ved at blive bygget, og som skal binde Nyhavn sammen med Christianshavn.<\/h3>\n

Broen er en ud af 3 nye cykel og gangbroer der bliver bygget for at lette trafikken i mellem Christianshavn (Amager) og den indre by.<\/p>\n

Her ses broen fra Nyhavns siden<\/p><\/blockquote>\n

\"dsc_0098\"<\/p>\n

Det er f\u00f8rst nu da jeg googler broen, at det g\u00e5r op for mig at det bliver en cykel og gang bro, -men jeg havde egentlig troet at det var en regul\u00e6r trafik bro, da den ville v\u00e6re tiltr\u00e6ngt. Pt. skal man for at komme til Holmen med bil, -bagom kl\u00f8vermarken og videre ud. Man kan ikke komme til Holmen med bil via Prinsessegade p\u00e5 Christianshavn, da der er en bussluse, hvilket er en skam. Det giver selvf\u00f8lgelig mindre trafik derude, og det kan ogs\u00e5 have sin charme..<\/p>\n

Her ses den ene side af broen imod Nyhavn.<\/p><\/blockquote>\n

\"dsc_0005\"<\/p>\n

Og her set fra Christianshavn<\/p><\/blockquote>\n

\"dsc_0008\"<\/p>\n

Under alle omst\u00e6ndigheder bliver det en forn\u00f8jelse at man kan komme direkte fra indre by til Amager uden at skulle tilbage, og over Knippelsbro.<\/p>\n

Her ses hvordan broen kommer til at se ud n\u00e5r den st\u00e5r f\u00e6rdig. Billedet er fra dac.dk<\/p>\n

\"Bro-over-Inderhavnen\"<\/a><\/p><\/blockquote>\n

Fra kk.dk<\/strong><\/p>\n

K\u00f8benhavn skal v\u00e6re en moderne storby, der tillader gr\u00f8n transport p\u00e5 kryds og tv\u00e6rs af samtlige bydele. I takt med at byen \u00e6ndrer sig, og nye omr\u00e5der udvikles, s\u00f8rger vi for at lave nye broer og cykelruter, s\u00e5 man hurtigt og sikkert kan komme rundt til fods og p\u00e5 cykel. De nye broer over Inderhavnen, Christianshavn Kanal, Trangraven og Proviantmagasingraven er gang- og cykelforbindelser, som skal binde byen bedre sammen. N\u00e5r broerne er f\u00e6rdige kan fodg\u00e6ngere og cyklister nemt komme fra hjertet af K\u00f8benhavn og over til Holmens nye boligomr\u00e5der og uddannelsesinstitutioner, til Christianshavn eller helt ud til Amager Strandpark. Broerne, som er oplukkelige, skal v\u00e6re med til at sikre, at hele K\u00f8benhavn bliver ved med at v\u00e6re levende og attraktiv. Forbindelserne er et vigtigt led i visionen om at blive verdens bedste cykelby, da de g\u00f8r K\u00f8benhavn mere cykelvenlig og nem at f\u00e6rdes i. Broerne er samment\u00e6nkt med cykelruten via Arsenal\u00f8en, Christiania og Kl\u00f8vermarken mod Amager kaldet \u201dChristianshavns ruten\u201d, som g\u00f8r det hurtigere og lettere at komme mellem Amager og Indre By. Alle f\u00e5r derved nemmere adgang til gr\u00f8nne omr\u00e5der og aktiviteter i de forskellige bydele. Vi forventer at der dagligt vil k\u00f8re mellem 3.000 og 7000 cyklister p\u00e5 den kommende bro over Inderhavnen. Du kan l\u00e6se mere om unders\u00f8gelsen for cykeltrafik her.<\/p>\n

\u00d8konomi<\/h2>\n

Projektet er muliggjort via et gavebrev fra A.P. M\u00f8ller og Hustru Chastine Mc-Kinney M\u00f8llers Fond til almene Form\u00e5l p\u00e5 165 mio. kr. plus gave moms. K\u00f8benhavns Kommune har bidraget med 37,2 mio. kr.<\/p>\n

Tidsplan<\/h2>\n

Oktober 2011: F\u00f8rste spadestik p\u00e5 Inderhavns broen November 2011: Teknik \u2013 og Milj\u00f8forvaltningen tr\u00e6ffer ekspropriations beslutning for kanalbroerne Februar 2012: F\u00f8rste spadestik for kanalbroer Tidligst oktober 2013: Indvielse af Inderhavns broen, Trangravs broen og Proviantbroen<\/span><\/p><\/blockquote>\n

Update!<\/strong> Det ser ud til at inderhavns broerne bliver endnu mere forsinket end hvad man f\u00f8rst troede. Artiklen herunder som er fra AOK, belyser sagen.<\/p>\n

Det mindede mest af alt om en molbohistorie, da K\u00f8benhavns Kommunes teknik- og milj\u00f8forvaltning i marts 2013 kunne give forel\u00f8big status p\u00e5 deres kanalbro-projekt i K\u00f8benhavns Havn. Inderhavns broen, som skulle f\u00f8re cyklister og fodg\u00e6ngere nemt og hurtigt over vandet mellem Nyhavn og Christianshavn, manglede kun sin midterste del. Men da den i marts 2013 skulle hejses ned mellem de to ender af broen, var s\u00f8jlerne, som skulle b\u00e6re den, 60 centimeter for h\u00f8je. Siden har projektet med kanalbroerne v\u00e6ret ramt af flere andre problemer, som har medf\u00f8rt forsinkelser. Og nu er projektet alts\u00e5 endnu en gang ramt af forsinkelse. Det skriver DR K\u00f8benhavn. Denne gang skyldes forsinkelsen, at kommunen ikke kan blive enige med den konkursramte st\u00e5lproducent VBS om kvalitet og pris p\u00e5 de n\u00e6sten f\u00e6rdige st\u00e5lkonstruktioner til Trangravs broen (mellem Christianshavn og Arsenal\u00f8en) og Proviantbroen (mellem Arsenal\u00f8en og Frederiksholm). Det betyder alts\u00e5, i f\u00f8lge DR, at indvielsen af disse udskydes til \u00e5rsskiftet 2014\/2015. Den nye forsinkelse ber\u00f8rer ikke Inderhavns broen (mellem Nyhavn og Operaen).<\/p><\/blockquote>\n

Update!<\/strong><\/p>\n

Broen er nu \u00e5bnet, og her er mit indtryk af den.<\/p>\n

Inderhavnsbroen \u00e5bnet, kun 3 \u00e5r forsinket<\/a><\/p><\/blockquote>\n