{"id":2499,"date":"2012-05-17T12:18:32","date_gmt":"2012-05-17T10:18:32","guid":{"rendered":"http:\/\/www.gamle-dage.dk\/blog\/?p=2499"},"modified":"2023-04-21T14:09:04","modified_gmt":"2023-04-21T12:09:04","slug":"to-tog-paa-hyggetur-til-bornholm","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.gamle-dage.dk\/2012\/05\/17\/to-tog-paa-hyggetur-til-bornholm\/","title":{"rendered":"To tog p\u00e5 hyggetur til Bornholm"},"content":{"rendered":"

Af CrazyCatman<\/p>\n

 <\/p>\n

De er nu egentligt meget smarte de der broer; jeg har f\u00f8r haft gl\u00e6den af at k\u00f8re over Storeb\u00e6ltsbroen om formiddagen, for at bes\u00f8ge nogle bekendte p\u00e5 en lille g\u00e5rd i det s\u00f8nderjyske – og s\u00e5 tilbage igen over broen om aftenen og stadig n\u00e5et at f\u00e5 en hel og dejlig dag v\u00e6k fra hjemmet.<\/h3>\n

Her i min ferie fandt jeg p\u00e5 at “Vi tager sgu lige turen til Bornholm! Bare til i morgen, ikke?” S\u00e5 vi tog afsted over til Sverige, forbi Malm\u00f8 og videre syd\u00f8st til Ystad, hvor man som bekendt kan fange en f\u00e6rge til R\u00f8nne (hvis man ikke gider at sejle 5\u00bd time fra K\u00f8ge, men vil n\u00f8jes med 1 time og 45 m sejlads og 1 times k\u00f8rsel).<\/p>\n

\"2\"<\/a><\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

Vi ankom til R\u00f8nne klokken 1950 mener jeg og k\u00f8rte ned til hotellet hvor vi lagde vores grej, drak en kop the og studerede kort. Vi kiggede ud af vinduet og s\u00e5 at solen var ved at g\u00e5 ned – s\u00e5 vi \u00e6ndrede planer en smule: Vi havde nemlig planer om at se \u00d8sterlars Rundkirke i m\u00f8rket, da vi p\u00e5 et billede havde set det var meget smukt. Men nu da var solen var p\u00e5 vej nej, og lagde et smukt sl\u00f8r over R\u00f8nne, valgte vi at tage kystvejen i vest og nord frem for at k\u00f8re gennem skoven. Og det var ogs\u00e5 en ganske fin tur!<\/p>\n

Vi k\u00f8rte fra R\u00f8nne til Hasle, Sandvig (hvor der lige blev fyldt lidt frisk araberjuice p\u00e5), Allinge, Tejn og Gudhjem hvor vi \u00e6ndrede kurs til syd mod \u00d8sterlars.<\/p>\n

\"5\"<\/a><\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

Efter at have kigget p\u00e5 den oplyste rundkirke vendte vi forlygterne mod R\u00f8nne, hvor  vi drak lidt the og kiggede p\u00e5 lidt ingeni\u00f8rkunst og ark\u00e6ologi i fjernsynet inden vi  lagde os til at sove for natten. Dagen efter skulle vi nemlig tidligt op s\u00e5 vi kunne n\u00e5  morgenmaden og n\u00e5 at komme ud at se vest-Bornholm…<\/p>\n

Morgenmaden var simpel, men smagte ganske fint… Efter to rundstykker, et glas  juice og et par kopper the var det p\u00e5 med udstyret igen, r\u00f8mme v\u00e6relset og s\u00e5 ellers  ud for at opleve!<\/p>\n

Turen startede med en et bes\u00f8g i Nyker for at se Ny Kirke (som f\u00f8r 1500-tallet hed Ecclesia Omnium Sanctorem), der blev taget nogle billeder inden vi forsatte nord p\u00e5 til Sankt Ols Kirke i Olsker, hvor der ogs\u00e5 blev taget lidt billeder.<\/p>\n

\"1\"<\/a><\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

Herefter tog vi turen nord p\u00e5 mod Allinge hvor jeg faldt over et skilt, jeg t\u00e6nkte det  nok var et godt sted at finde nogle helleristninger, s\u00e5 jeg smed Yamaha-en ind i gr\u00f8ften s\u00e5 vi kunne se p\u00e5 noget gammelt kunst…:<\/p>\n

Helleristningerne her er fra Storlykkebakken, der blev fundet i 1929 af to stenhuggere  der havde sprunget sten, og ved et tilf\u00e6lde opdagede det st\u00f8rste af skibene. Man  begyndte at unders\u00f8ge og fandt flere tegninger og tre urner med br\u00e6ndte menneske knogler fra den yngre bronzealder (900-700 f.Kr.)<\/p>\n

Mellem Allinge og Sandvig ligger Madsebakker, hvor vi ogs\u00e5 s\u00e5 p\u00e5 helleristninger – her er nemlig Danmarks st\u00f8rste helleristningsfelt. Efter at have kigget p\u00e5 helleristningerne (der menes at str\u00e6kke sig mellem 900 og 500 f.Kr. gik turen til Nordeuropas st\u00f8rste borgruin: Hammershus!<\/p>\n

Efter en lille hyggetur rundt p\u00e5 nogle af de mindste, snoede landeveje kom vi til R\u00f8 Plantage hvor vi faldt over en rokkesten… den var dog f\u00e6rdig med at rokke… Efter en lille tur i skoven m\u00f8dte vi et par islandske heste.<\/p>\n

Efter R\u00f8 kom turen til \u00d8sterlars igen – denne gang i dagslys og hvor vi kan komme indenfor. Da vi s\u00e5 endelig stod i kirken opdagede jeg at min tegnebog l\u00e5 i K\u00f8benhavn – s\u00e5 vi hoppede tilbage p\u00e5 cyklen og k\u00f8rte til Gudhjem hvor jeg arrangerede 2x Sol over Gudhjem (r\u00f8get sildefilet p\u00e5 rugbr\u00f8d, serveret med r\u00e5 en \u00e6ggeblomme og snittede gr\u00f8ntsager). Efter frokosten i Gudhjem fandt jeg en bank og s\u00e5 gik turen tilbage til rundkirken lige uden for \u00d8sterlars hvor vi nu kunne komme inden for…<\/p>\n

\"6\"<\/a><\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n


\nTuren gik nu til \u00c5kirkeby: Min passager ville gerne p\u00e5 automobil museum, men inden  vi n\u00e5ede s\u00e5 langt stoppede vi op ved domkirken. <\/span>P\u00e5 automobilmuseet s\u00e5 vi en masse  sp\u00e6ndende ting og sager: Ud over automobiler har de ogs\u00e5 en del knallerter, motorcykler, traktorer og forskellige elektriske og mekaniske dimser, bl.a. kameraer,  forst\u00f8rrelsesapparater, TV-apparater, fjernsyn, datamater og meget andet. I den ene  garage har de installeret en brandstation – og i den ene l\u00e6nge af g\u00e5rden har vi \u00f8stblokken: Trabant, Wartburg, Syrena, Lada (Lada nummer 50.000 i Danmark) og  Tatra – her var ogs\u00e5 en Simpson og andet semi sovjet-sjov – dog ogs\u00e5 en lidt  malplaceret perle: Jaguar E…<\/span><\/p>\n

Inden for fandt man bl.a. to Ellerter, og uden for stod endnu en Ellert – samt dens yngre f\u00e6tter Kewet.<\/p>\n

Turen gik herefter gennem Almindingen til Ekkodalen, hvor vi b\u00e5de kunne r\u00e5be, skrige og skabe os – men ogs\u00e5 tage et lille hike op p\u00e5 ekkoet og ind i Almindingen hvor vi kunne se Gamleborg, som var Kongens borg. Den blev dog forladt til fordel for den ny opf\u00f8rte (men mindre) Lilleborg, som vi efterf\u00f8lgende k\u00f8rte til:<\/p>\n

Nu gik turen tilbage til R\u00f8nne, hvor jeg brugte tiden p\u00e5 at fylde lidt saft og en ekstra flaske r\u00f8g p\u00e5 knallerten inden vi skulle ombord p\u00e5 f\u00e6rgen hjem. Imens jeg tog p\u00e5 tanken gik min veninde i gang med at tage nogle billeder af R\u00f8nne. Hele dagen havde S\u00f8v\u00e6rnet v\u00e6ret ude at lege, og i R\u00f8nne Havn l\u00e5 en masse sp\u00e6ndende skibe til; Marine fart\u00f8jer fra hele Baltikum: Der var krigsskibe fra bl.a. Polen, Litauen, Estland og Rusland.<\/p>\n

\"4\"<\/a><\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

F\u00e6rgen afgik planm\u00e6ssigt og da vi ankom Ystad gik det ellers i fuld galop gennem  Sverige. Efter broanl\u00e6gget skete det dog igen: Efter at have accelereret op til 130, kunne  jeg m\u00e6rke at Yamaha-en fortsatte med at tr\u00e6kke: den eneste m\u00e5de jeg kunne holde de  110 som skiltningen “anbefalede” var ved at holde p\u00e5 bremsen. I tunnelen valgte jeg  dog at stoppe op i det smalle n\u00f8dspor, da her var arbejdslys: det resulterede i at jeg  \u00e5benbart lukkede det ene spor mens jeg fik afmonterede karburator, fik taget spj\u00e6ldet  ud, justeret guiden og monteret karburatoren. En patruljevogn kom til unds\u00e6tning da  jeg var f\u00e6rdig med arbejdet og skulle til at k\u00f8re, men da jeg fortalte at alt var ok nu (og  forklarede hvorfor jeg var stoppet – og at jeg ikke vidste hvad jeg havde sat i gang), kontaktede han centralen og \u00e5bnede sporet igen. Hvad jeg ikke vidste var at n\u00e5r nogen stopper i tunnelen lukker man sporet, s\u00e6tter hastigheden ned, og rekvirere politi og skiltevogne. Da jeg kom til lufthavnen kunne jeg se Falck bilen med skiltetraileren k\u00f8re ned i tunnelen<\/p>\n

Cirka 2330 ankom jeg hjemme – cirka halv time forsinket p\u00e5 grund af den fastsatte gas.<\/p>\n

Relaterede fotos:<\/h3>