{"id":2401,"date":"2012-05-02T15:14:33","date_gmt":"2012-05-02T13:14:33","guid":{"rendered":"http:\/\/www.gamle-dage.dk\/blog\/?p=2401"},"modified":"2023-04-21T14:22:02","modified_gmt":"2023-04-21T12:22:02","slug":"lufthavnsudvidelse","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.gamle-dage.dk\/2012\/05\/02\/lufthavnsudvidelse\/","title":{"rendered":"Lufthavnsudvidelse"},"content":{"rendered":"

Af Leif Ziegler<\/p>\n

 <\/p>\n

K\u00f8benhavns Lufthavn i Kastrup mistede sin togstation.<\/strong><\/h3>\n

Administrationsbygningen for Det Danske Luftfartsselskab, vejrtjeneste og radiotjeneste blev \u00e5bnet den 20. april 1925 i Kastrup. Amagerbanen, som l\u00e5 t\u00e6t ved, anlagde derfor en station, eller n\u00e6rmere et trinbr\u00e6t i 1927 med navnet \u201dLufthavnen\u201d<\/h3>\n

Det gik hastigt fremad for lufttrafikken og allerede 12 \u00e5r efter \u00e5bningen, blev Vilhelm Lauritzens fornemme, hvide lufthavnsbygning i 1937, indviet. Der var bar, restaurant og kiosker.
\nP\u00e5 sydsiden af lufthavnen var Kramme & Zeuthens virksomhed, den eneste danske flyvemaskine fabrik der var tilbage.
\nI 1939, lige f\u00f8r krigen, var man n\u00e5et op p\u00e5 71.750 passagerer og 13. 575 starter og landinger.<\/p>\n

Syd p\u00e5 blev Amagerlandevej sk\u00e5ret over. Den gik f\u00f8r direkte til Store Magleby.<\/p>\n

Da banestr\u00e6kningen blev nedlagt mistede Store Magleby sin togforbindelse.<\/p><\/blockquote>\n

\"lufthavnsudvidelse\"<\/p>\n

I 1953 passerede 657.147 passagerer gennem K\u00f8benhavns lufthavn, og starter og landinger var oppe p\u00e5 29.238. Dertil kom rundflyvnings maskiner, private sportsfly med mere, s\u00e5 det totale antal starter og landinger var oppe p\u00e5 53.727.
\nDet gik den modsatte vej for Amagerbanen. I 1947 oph\u00f8rte persontrafikken, hvorimod der fortsat var en del gods der skulle k\u00f8res.<\/p>\n \n\t\t