{"id":2390,"date":"2012-04-29T14:05:12","date_gmt":"2012-04-29T12:05:12","guid":{"rendered":"http:\/\/www.gamle-dage.dk\/blog\/?p=2390"},"modified":"2023-04-21T14:23:14","modified_gmt":"2023-04-21T12:23:14","slug":"skibsfartskanal-gennem-amager","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.gamle-dage.dk\/2012\/04\/29\/skibsfartskanal-gennem-amager\/","title":{"rendered":"Skibsfartskanal gennem Amager"},"content":{"rendered":"

Af Leif Ziegler<\/em><\/p>\n

 <\/p>\n

Planer om en skibsfartskanal gennem Amager i 1937, var begrundet i forholdene ved broerne i K\u00f8benhavn.<\/span><\/h3>\n

Det hedder \u201dI gennem mange \u00e5r har forholdene ved broerne over havnen v\u00e6ret en kilde til stadig gene, og samtidig med at der i \u00e5renes l\u00f8b er foretaget mange forbedringer, b\u00e5de af broerne og af de tilst\u00f8dende f\u00e6rdselsveje, er trafikken for\u00f8get, s\u00e5ledes at ulemperne er nogenlunde uforandrede.<\/span><\/p>\n

Forbedringer er derfor st\u00e6rkt p\u00e5 kr\u00e6vede, og det mest effektive middel er at skaffe skibsfarten en anden adgang til Sydhavnen.\u201d<\/p>\n

Planerne om kanalen<\/strong><\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Kanalens l\u00e6ngde ville blive 7,5 km. og ved gennemf\u00f8relse af projektet ville trafikforholdene ved Langebro og Knippelsbro blive fuldst\u00e6ndig \u00e6ndrede, idet 17.000 af de 20.000 fart\u00f8jer, der \u00e5rligt passerede Knippelsbro, fremtidig kunne g\u00e5 gennem kanalen.<\/p>\n

Selvom man ikke helt kunne undg\u00e5 at \u00e5bne broerne, ville antallet af op lukninger dog kunne indskr\u00e6nkes s\u00e5 meget, at man kunne regne med ca. 10 op lukninger daglig i stedet for de i 1937, 50 op lukninger.
\nDa Langebro og Knippelsbro i henhold til f\u00e6rdsel t\u00e6llingerne daglig i 1937 passeres af gennemsnitlig 2.000 sporvogne, 25.000 automobiler og andre k\u00f8ret\u00f8jer, 90.000 cyklister og 20.000 fodg\u00e6ngere, kunne man regne med f\u00f8lgende tal, der snarere m\u00e5 antages at v\u00e6re for sm\u00e5 end for store:<\/p>\n

Sporvogne 35 ventetimer<\/em>
\nPersonautomobiler 90 –<\/em>
\nLastautomobiler 120 –<\/em>
\n\u00d8vrige k\u00f8ret\u00f8jer 55 –<\/em>
\nCyklister og fodg\u00e6ngere 1200 \u2013<\/em><\/p>\n

Ja, det var alts\u00e5 daglige ventetimer i \u00e5ret 1937.<\/p>\n

I mine drenge\u00e5r var der et hav af virksomheder i Sydhavnen. Ford Motors samlefabrik, Sojakagefabrikken, B & Ws st\u00f8beri, \u00d8rstedsv\u00e6rket og mange andre der kr\u00e6vede forsyninger.<\/p>\n

Der var bygget en ny Langebro i 1930, men den var smal, og ud over biler og sporvogne k\u00f8rte der ogs\u00e5 tog p\u00e5 broen. N\u00e5r jeg cyklede over broen, var jeg altid bange for den store cementklods der hang over vejbanen, skulle falde ned i hovedet p\u00e5 mig.<\/p>\n

Den gamle Langebro ses i baggrunden. Den var noget p\u00e6nere end den med<\/strong>
\ncementklodsen.<\/strong><\/p>\n

\"\"<\/p>\n

I krigs\u00e5rene havde man andet at t\u00e6nke p\u00e5 end at grave kanal gennem Amager, og man fik en ny Langebro i 1954, hvor toget fik en s\u00e6rskilt bro.<\/p>\n

En stor forbedring blev det ogs\u00e5 da Sj\u00e6llandsbroen blev \u00e5bnet 1. marts 1959.<\/p>\n


\nHer skulle kanalen v\u00e6re gravet<\/strong><\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Kalvebod Brygge bestod af to gader. En ved havnen hvor man lodsede fra<\/strong>
\nskibene og en bag ved pladserne hvor man k\u00f8rte fra. Her var Kul, koks, sand,<\/strong>
\ngrus og alle mulige andre ting.<\/strong><\/p>\n

Her er gaden ved havnen<\/strong><\/p>\n

Foto 1962, Leif Ziegler<\/strong><\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Frak\u00f8rselsgade p\u00e5 Kalvebod Brygge<\/strong><\/p>\n

Foto 1962, Leif Ziegler<\/strong><\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Relaterede fotos:<\/h3>