{"id":188,"date":"2010-01-19T21:42:35","date_gmt":"2010-01-19T20:42:35","guid":{"rendered":"http:\/\/www.gamle-dage.dk\/blog\/?p=188"},"modified":"2023-04-23T11:26:22","modified_gmt":"2023-04-23T09:26:22","slug":"32-aar-paa-knallert","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.gamle-dage.dk\/2010\/01\/19\/32-aar-paa-knallert\/","title":{"rendered":"32 \u00e5r p\u00e5 knallert"},"content":{"rendered":"

Af Jps<\/em><\/p>\n

 <\/p>\n

Mine 40 \u00e5r som knallertk\u00f8rer.<\/h3>\n

I sommeren 1971 (15 \u00e5r gammel) begyndte min karriere som knallertk\u00f8rer. Jeg fik lov til at k\u00f8re p\u00e5 min f\u00e6tters Monarch Cresent (en lille svensk knallert). Den k\u00f8rte med den formidable hastighed af 40 km\/t, og jeg var skide misundelig p\u00e5 min f\u00e6tter, for jeg havde p\u00e5 det tidspunkt kun en cykel med harley styr og en “banan sadel” Det var i H\u00f8rsholm, hvor min far og mor havde et sommerhus.<\/h3>\n

Vi var vel omkring ca. 15 drenge og piger, der l\u00e5 og gjorde vejene usikre i haveforeningen og selvf\u00f8lgelig ogs\u00e5 i H\u00f8rsholm by. De fleste k\u00f8rte p\u00e5 Puch 2 gear, 3 gear, VZ50 og Maxi. Der var ogs\u00e5 nogle der k\u00f8rte Suzuki 3 gear, Kreidler, Everton og Casal. Den st\u00f8rste forn\u00f8jelse, var at fise afsted til Rungsted Strand hele banden. Der var nogle stykker, der sad 2 p\u00e5 knallerterne, og vi skulle passere t\u00e6t p\u00e5 Politistationen i byen. Der begyndte nogle af r\u00f8dderne at trykke hornene i bund, s\u00e5 de kunne h\u00f8re os, men m\u00e6rkeligt nok kom de aldrig efter os.<\/p>\n

\"suzuki-k50\"<\/p>\n

Men vi kunne jo ikke rigtig undg\u00e5 at m\u00f8de dem, n\u00e5r vi f\u00e6rdedes i byen, og s\u00e5 fik vi en skideballe fordi vi lavede for meget larm (n\u00e6ste gang vanker der b\u00f8de, for at forstyrre den offentlige orden sagde de). Vi fik aldrig den b\u00f8de. Vi m\u00f8dte jo naturligvis, ogs\u00e5 de lokale byr\u00f8dder. De var 10 kn\u00e6gte der troede de var nogle fandens karle (bare fordi de k\u00f8rte p\u00e5 borede Knallerter). De kunne desv\u00e6rre jorde de fleste af mine venners knallerter, s\u00e5 det morede jo dem ad helvede til. Jeg var bl.a. ved at komme op at sl\u00e5s mod en af byr\u00f8dderne (p\u00e5 grund af en pige, naturligvis). Han troede i sin fuldskab (det var l\u00f8rdag aften med fest og farver I ved), men da jeg fortalte ham at jeg ikke havde v\u00e6ret i n\u00e6rheden af ” hans” pige, faldt han hurtigt ned igen (heldigvis).<\/p>\n

Der var byfest 1 gang om \u00e5ret i H\u00f8rsholm, og der kom spejderne og byggede en k\u00e6mpe by p\u00e5 en stor gr\u00e6spl\u00e6ne. Der var masser af boder og g\u00f8gl, og der m\u00f8dtes s\u00e5 samtlige (n\u00e6sten da) knallerister i H\u00f8rsholm og omegn. S\u00e5 blev der k\u00f8rt r\u00e6s, op og ned af by gaden (ca. 3 km lang), og der blev jo s\u00e5 ogs\u00e5 snakket om piger os drenge imellem. Der var is\u00e6r en, jeg var meget lun p\u00e5, s\u00e5 jeg pr\u00f8vede at “bage” p\u00e5 hende, og det lykkedes da ogs\u00e5 at f\u00e5 hende i “nettet”. Desv\u00e6rre boede hun i H\u00f8rsholm og jeg i K\u00f8benhavn, s\u00e5 n\u00e5r sommeren var ovre, s\u00e5 var der jo lidt langt at k\u00f8re p\u00e5 cykel hvis jeg ville bes\u00f8ge hende. Vi havde udvekslet tlf. nr. og vi ringede da ogs\u00e5 en del sammen, men det ebbede ligesom ud, som tiden gik.<\/p>\n

I sommeren 1972, k\u00f8bte jeg min 1. knallert, det var en Tomos 3 gear. Den kostede den fyrstelige sum a’ 2.000 kr. det var mange penge dengang, taget i betragtning af at jeg ikke fik mere end 200 kr. i lommepenge pr. md. Jeg tjente lidt ekstra penge ved at v\u00e6re bydreng 5 steder. Den sommer k\u00f8rte jeg til sommerhuset p\u00e5 den, det var jo en ren forn\u00f8jelse i forhold til at skulle have cyklet derop. Den k\u00f8rte 35 km\/t, og det tog ca. 1 time at k\u00f8re til sommerhuset. Jeg blev stoppet for 1. gang af politiet det \u00e5r. Jeg havde pillet lydd\u00e6mpningen ud af udst\u00f8dningsr\u00f8ret (bestod af en rund plade med 2 sm\u00e5 r\u00f8r hvor r\u00f8gen kunne komme igennem), og s\u00e5 havde jeg en kammerat bagp\u00e5. Det kunne betjenten ikke lide, s\u00e5 vi fik en skideballe, og han sagde ogs\u00e5 at jeg skulle se at f\u00e5 sat lydd\u00e6mperen p\u00e5 igen(det gjorde jeg bare ikke, h\u00e6 h\u00e6)<\/p>\n

Jeg m\u00f8dte p\u00e5 et tidspunkt en af byr\u00f8dderne som k\u00f8rte p\u00e5 en Puch MS50. Han vendte rundt, da han s\u00e5 min Tomos. (han troede vel at det var en ny Puch model)
\nHan var meget nysgerrig da han ikke havde set modellen f\u00f8r (den er fra Jugoslavien). Den blev jo sammenlignet med Puch’en, og han syntes at hans egen var bedre (det syntes jeg ogs\u00e5) men den var 300 kr. dyrere, og det havde jeg ikke r\u00e5d til (Puch’en kostede 2300 kr.). Men jeg var da rimelig tilfreds med den, den k\u00f8rte jo trods alt hele 35 km\/t, og hvis man pillede noget af lydd\u00e6mpningen ud, s\u00e5 k\u00f8rte den ca. 40 km\/t. Til geng\u00e6ld s\u00e5 larmede den s\u00e5 ogs\u00e5 lidt mere end n\u00f8dvendigt. Efterh\u00e5nden var der ca 25 knallertk\u00f8rer fra H\u00f8rsholm og omegn der samledes ved en plads hvor vi kunne lave fis og ballade (hjulspin og r\u00e6s). Politiet kom forbi en gang i mellem, dog uden at g\u00f8re noget s\u00e5som at uddele b\u00f8der (de fleste var tunet). De bad os bare om at ikke larme s\u00e5 meget.<\/p>\n

I kvarteret, hvor jeg boede (Kbh. NV) var vi en flok kn\u00e6gte, som l\u00e5 og k\u00f8rte r\u00e6s i omr\u00e5det, og is\u00e6r ved Lers\u00f8parken, hvor der var nogle stier vi kunne k\u00f8re p\u00e5 (men vi m\u00e5tte, naturligvis ikke) der var sat skilte op med “knallertk\u00f8rsel Forbudt” En af kammeraterne, havde f\u00e5et fat i et 10hk tun, til sin Puch 3Gear, og den kunne jo desv\u00e6rre jorde alle os andre. Den k\u00f8rte vel omkring de 80-90 km\/t. Den pr\u00e6sterede at fr\u00e6se t\u00e6nderne n\u00e6sten af p\u00e5 bagtandhjulet, en dag da han skulle lave en “burner” Min Tomos kunne jo ikke
\nlave en skid i den retning, da den ikke var tunet noget s\u00e6rligt. Til geng\u00e6ld, s\u00e5 var den gejlet mere end de andres. Bla. havde jeg monteret en k\u00e6de omkring tanken, der hvor den var svejset sammen, og jeg havde malet lygtekransen gul, + sat 2 dioder i lygtehuset, s\u00e5 jeg kunne se, n\u00e5r det lange lys var t\u00e6ndt. De 2 “madkassers” l\u00e5ger var ogs\u00e5 blevet malet gule. Der var jo altid nogle “t\u00f8ser” omkring os, n\u00e5r vi holdt “m\u00f8de” i g\u00e5rden, hvor vi altid holdt til om aftenen. Der var is\u00e6r en jeg var meget varm p\u00e5, s\u00e5 hun fik altid lov til at k\u00f8re p\u00e5 min knallert (hun var 14) rundt i omr\u00e5det. Til geng\u00e6ld fik jeg s\u00e5 lov til at (hm, hm) pille lidt hist og her. Om vinteren var jeg tit ovre i “Stefans parken” p\u00e5 N\u00f8rrebro. Der var en asfalteret fodboldbane, som om vinteren blev spr\u00f8jtet til med vand s\u00e5 der var en sk\u00f8jtebane. Den l\u00e5 jeg og nogle andre knallertbisser og “dr\u00f8nede” rundt p\u00e5. Det var sjovt at skride p\u00e5 isen ligesom i is speedway, bare uden pigge. Nogle gange hang der en stribe sk\u00f8jtel\u00f8bere bagefter knallerten i et tov, og det var sjovt is\u00e6r for den sidste i k\u00e6den.
\nEt \u00bd \u00e5r efter blev min knallert b\u00f8ffet, selvom der var 3 store l\u00e5se p\u00e5, og de alle var sat rundt om et stort r\u00f8r.
\nN\u00e5 men heldigvis havde jeg tyveriforsikring p\u00e5 den, s\u00e5 jeg fik n\u00e6sten alle pengene tilbage, som den havde kostet. For de penge k\u00f8bte jeg en Puch VZ50 (pris ca. 2500 kr. i 1972). Den k\u00f8rte v\u00e6senligt bedre end Tomus-en. Den k\u00f8rte ca. 45 lovligt, og da den var blevet k\u00f8rt til k\u00f8rte den ca. 50 km\/t. Efter 1 md’s tid satte jeg et mindre tandhjul p\u00e5 bagp\u00e5 (4 t\u00e6nder ned) og s\u00e5 k\u00f8rte den knap 55 km\/t. S\u00e5 var det pludseligt meget sjovere at k\u00f8re p\u00e5 knallert, og s\u00e5 kunne jeg f\u00f8lge med de fleste andre kn\u00e6gte i kvarteret. Jeg gjorde det til en vane at k\u00f8re en daglig tur, og den gik altid forbi Langelinie, da jeg godt kunne li’ at kigge ud over vandet, p\u00e5 de mange Cruisere (luksus skibe) som lagde til kaj om sommeren. Der var n\u00e6sten altid en flok motorcykler og knallerter derude, s\u00e5 jeg gik og “studerede” de forskellige modeller.<\/p>\n

En gang imellem, var der nogen der gad fort\u00e6lle lidt om deres MC’er eller knallerter. Et andet sted jeg altid holdt til var K\u00f8benhavns Hovedbibliotek. Der sad jeg og l\u00e6ste i alle de Mc blade og tegneserier de havde. N\u00e5r jeg ikke lige var ude og k\u00f8re byen tynd, m\u00f8dtes jeg med r\u00f8dderne hjemme i g\u00e5rden, s\u00e5 blev der jo snakket knallert og om hvordan man kunne tune dem helt ud, hvor de begyndte at rasle fra hinanden. Min Puch VZ blev aldrig tunet, da jeg syntes, at den k\u00f8rte hurtigt nok. En af kn\u00e6gtene havde en puch Scooter med 3 h\u00e5ndgear. Den var i samme st\u00f8rrelse som Dr. Big. Den var perlemorshvid med gr\u00e5 l\u00e5ger ind til motoren (desv\u00e6rre har jeg endnu ikke kunnet skaffe et billede af modellen). I 1972 gik jeg ud af skolen, og direkte ind p\u00e5 arbejdsmarkedet. Jeg fik job som chauff\u00f8rmedhj\u00e6lper, hos det hedengangne Bj\u00f8rns Radio. Det var meget sjovt, men det var ogs\u00e5 noget tungt arbejde (et fjernsyn, kunne veje 35-40 kg dengang). En af de andre medhj\u00e6lpere, p\u00e5 min egen alder havde en Puch MS50, den havde v\u00e6ret tunet s\u00e5 meget, at den var blevet sk\u00e6v. N\u00e5r man stod et stykke fra den, s\u00e5 kunne man se hvor ekset den var. Den havde nok vredet sig 10-15 cm. Jeg fik en tur p\u00e5 den, og hold da k\u00e6ft hvor var den underlig. N\u00e5r man skulle dreje, s\u00e5 f\u00f8ltes det som om man var ved at v\u00e6lte, og n\u00e5r man bremsede, s\u00e5 bremsede man n\u00e6sten sidel\u00e6ns (den kunne kun, k\u00f8re max 45 km\/t). N\u00e5 men vi fik da skaffet en ny knallert til ham til billige penge (tror det var omkring 700 kr). Det var ogs\u00e5 en Ms’er de kostede sm\u00e5 2.000, kr. dengang. Den havde k\u00f8rt lovlig, s\u00e5 den var ikke blevet sk\u00e6v endnu.<\/p>\n

I 1974 solgte jeg min VZ-er (det var lidt \u00e5ndsvagt, n\u00e5r jeg nu t\u00e6nker efter) for den k\u00f8rte godt, og jeg havde k\u00f8rt ca. 50.000 km p\u00e5 den. Jeg f\u00f8lte, at jeg ville have en ny knallert, s\u00e5 jeg k\u00f8bte en r\u00f8d Puch MS50. Den fik monteret et tun s\u00e6t efter, at den var blevet k\u00f8rt til (500 km). Det var s\u00e5 vidt jeg husker et 8,5 hk tun, og det kunne skyde en fart a’ ca. 80 km\/t. Jeg ville ellers have k\u00f8bt en Fantic Chopper, Men den kostede 4700 kr. og det havde jeg ikke, p\u00e5 det tidspunkt. Der hvor jeg k\u00f8bte min Puch (S\u00f8borg knallertcenter ) stod der 10 Fantic-er p\u00e5 r\u00e6kke, og 10 dage efter jeg havde k\u00f8bt min, var de alle solgt. I 1976 flyttede jeg til en by uden for Ringsted sammen med mine for\u00e6ldre, og i den lille by boede der nogle kn\u00e6gte og et par “t\u00f8ser” som fjollede rundt p\u00e5 deres knallerter. Men jeg var kun interesseret i en af pigerne. Desv\u00e6rre opn\u00e5ede jeg “kun” at v\u00e6re ven med hende (ku’ ellers godt have t\u00e6nkt mig noget mere). Men der skete ikke rigtigt noget i den by, S\u00e5 jeg tog til K\u00f8benhavn med tog s\u00e5 tit som muligt, da mine venner boede derinde. En dag hvor jeg var kommet hjem, derfra og skulle hen til min knallert, var mit oplagte udst\u00f8dningsr\u00f8r og mit t\u00e6ndr\u00f8r pist v\u00e6k, S\u00e5 jeg m\u00e5tte g\u00e5 6 km med min knallert, og jeg bandede og svovlede langt v\u00e6k, over den eller de idioter, som havde stj\u00e5let mine ting. Jeg fik fat i et nyt oplagt udst\u00f8dningsr\u00f8r+ t\u00e6ndr\u00f8r, s\u00e5 jeg kunne k\u00f8re igen. Det var slut med at stille min knallert ved stationen. Fremover foregik det med bus\/tog, til hovedstaden.<\/p>\n

Jeg k\u00f8rte ogs\u00e5 tit til N\u00e6stved, Slagelse og Roskilde ( ikke alle 3 byer p\u00e5 en dag) bare for at f\u00e5 en god lang k\u00f8retur, og man m\u00f8dte jo en del andre knallerister p\u00e5 vejene (og politiet). Nogle gange l\u00e5 jeg og k\u00f8rte r\u00e6s med en knallerist, som lige ville jorde mig, og det lykkedes da ogs\u00e5 i nogle tilf\u00e6lde. En dag jeg var k\u00f8rt mod Slagelse, kom jeg til en motorvejsafk\u00f8rsel, hvor en bil k\u00f8rte lige ud foran mig, s\u00e5 jeg r\u00e5bte alle edder og forbandelser imod vedkommende, og hvad fik jeg s\u00e5 ud af det: En F…finger. N\u00e5r jeg k\u00f8rte til Ringsted tog jeg n\u00e6sten altid ind til biblioteket (for at l\u00e6se i Mc bladene naturligvis) Der kom jeg i snak med et par gutter, som ogs\u00e5 fr\u00e6sede rundt p\u00e5 knallerter (Gilera og Yamaha) Vi l\u00e5 s\u00e5 og k\u00f8rte Ringsted og omegn tynd, og nogle gange blev vi “jagtet” af politiet. Vi larmede jo en del, n\u00e5r vi kom 3 knallerter for fuld udbl\u00e6sning.
\nI 1978 flyttede jeg hjemmefra og bosatte mig i Br\u00f8nsh\u00f8j (K\u00f8benhavn). Det var sgu dejligt, at komme tilbage til storbyen efter at have boet p\u00e5 “b\u00f8hlandet” P\u00e5 det tidspunkt havde jeg en Puch 3 gear, som jeg l\u00e5 og rodede med rimelig meget, da den altid drillede. Men den k\u00f8rte da de 45 km\/t, s\u00e5 det var jo fint nok. Jeg fik arbejde rimelig hurtigt ude i S\u00f8borg, og m\u00f8dte der en gut der k\u00f8rte cross i fritiden. Jeg var naturligvis interesseret i at vide alt om hans crosser. Det var en Suzuki (mener det var en 125’er.).Men han havde da vundet en del pr\u00e6mier, opdagede jeg da jeg bes\u00f8gte ham en dag. Hele den ene v\u00e6g, var overs\u00e5et med diverse pr\u00e6mier+ et par damer. Han k\u00f8rte til daglig p\u00e5 en VZ-er (n\u00e6sten lovlig).<\/p>\n\n\n\n\t\t\n\t\t\t\t