marts 28, 2024

Langebro indefra

Af Michael Bonnevie

 

I Onsdags var Islands Brygges Lokalhistoriske forening og arkiv på besøg i Langebro. Ja, der står i Langebro!  Broen er meget mere end det man ser når man færdes på den, til og fra amager.

Udflugten startede kl. 16 ved langebro tårnet, som står og knejser midt på broen. Der var anmeldt ca. 22 personer til udflugten, og jeg tror faktisk at der var fuldt hus. Udover vores guide på turen, kunne formanden formanden Sussie Paddison og bestyrelsesmedlem Verner, byde ind med anekdoter og fortællinger vedrørende broen og dens tilknytning til Islands Brygge.

Da vi var så ‘mange’ fremmødte og tårnet var det første der skulle opleves, blev vi delt op i 2 grupper, som derefter kunne entre tårnet og se de beskedne rum, og mekanikken der styrer broen.

langebro-indefra-20

langebro-indefra-3

Her er vi oppe i toppen af tårnet. Udover den lille stue med diverse inventar, så er der udenpå denne, en glas indelukket terrasse hvor brovagten har frit udsyn til trafikken på vandet og broen. Her kan han stå og dirigere, og lede sine tropper på broen og i vandet.

langebro-indefra-7

Her er vi ude på gangen rundt om stuen i toppen af tårnet, hvor brovagten kan styre slagets gang.

langebro-indefra-9

I den ene siden af  brotårnet var der anbragt et timelapse kamera, som stod og tog billeder af DAC (Dansk Arkitektur Centers) nybyggeri, på Københavns siden af broen. Ideen er nok, at man til sidst har en film som viser, hvordan byggeriet er skudt i vejret over et par år.

langebro-indefra-11

Her er vi gået nedenunder, hvor der er et mindre kontor. Det må være et skønt sted at sidde, på første parket til Langebro og solopgang over Amager 🙂

langebro-indefra-15

Efter turen i tårnet, gik vi alle sammen ned i broens maskinrum.

Jeg havde gået og gjort mig overvejelser over hvordan der kunne se ud dernede, men det var afgjort anderledes end hvad min fantasi kunne række til. Det føltes på det nærmeste som om man var på besøg i et større skibs motorrum.

Langebros motorrum set fra trappen i brotårnet.

langebro-indefra-23

Hvordan det hele fungerer aner jeg ikke, men mekanikken minder mest af alt om noget fra en Olsen banden film 🙂

langebro-indefra-27

Sussie Paddison fra Lokalarkivet er i gang med at fortælle..

langebro-indefra-25

Der var andre end jeg, som havde gang i kameraet.

langebro-indefra-32

Vores guide ser vi til højre. Han vidste rigtig meget om broen, og var meget behjælpelig med at svare på spørgsmål, -og dem var der mange af..

langebro-indefra-41

NU troede vi, at vi havde set det meste, og hvad kunne broen dog rumme af flere overraskelser? Inde bag maskinrummet, gemte der sig lidt af en øjenåbner!  Her var der et meget stort rum, hvor broklapper og kontravægte gemte sig.

Et billede gør desværre ikke meget for fornemmelsen af størrelsen, men rummet var rigtig stort!  , -og jeg håber de næste par billeder viser det.

langebro-indefra-46

langebro-indefra-50

langebro-indefra-49

Efter det store rum med broklapper og kontravægte og diverse listige siderum, gik vi videre og kom udenfor. Igen en stor overraskelse!

Vi kom ud på en lille betonplatform nedenfor broen. Et sted som man har set på ture over broen, men aldrig været.

langebro-indefra-53

Her er Keld, som er bestyrelsesmedlem i Islands brygges lokalarkiv. Keld er også forfatter, og har skrevet en del bøger om blandt andet Islands Brygge med videre.

langebro-indefra-61

Vi gik tilbage til motorrummet igen, og der gik vi endnu engang udenfor til en anden platform ved vandet. Her sluttede turen for denne gang, med et lille glas og en sludder..

Sussie var i sit es, og fortalte om Kigkurren (militær udkigspost) som engang lå ca. hvor broen i dag har sit forløb. Københavns kommune ville ikke sløjfe ‘Kigkurren’ og flyttede den i stedet et godt stykke ud af Islands brygge, til et sted hvor der aldrig har været militær. Ikke noget som falder i god jord, for dem som værner om det historiske korrekte.

langebro-indefra-68

langebro-indefra-69

Det var en rigtig skøn tur, som udvidede mit syn på Langebro, som jeg ellers troede jeg vidste det meste om.

Relaterede fotos:

admin

Jeg er 56 år, -født og opvokset på Islands Brygge, og har derefter boet et par andre steder på Amager. Formålet med gamle-dage.dk er at gemme nogle indtryk og minder fra en svunden tid, som jeg mange gange tænker tilbage på med stor glæde. En lille del af de billeder jeg viser i bloggen er fundet på nettet, men størstedelen har jeg selv stået for, -og Jeg prøver så vidt muligt at kildeangive billeder og tekst som ikke er mine egne. Skulle det ske at jeg har brugt et billede eller andet som rettighedshaveren mener jeg ikke må bruge pga. diverse omstændigheder, så send mig en mail, og jeg vil straks fjerne billedet eller teksten. Du kan komme i kontakt med mig via information i toppen af siden.. Vil du bruge et af mine billeder, så værsgo! Bare husk at kreditere eller linke tilbage! :-)

View all posts by admin →

5 thoughts on “Langebro indefra

  1. Så har jeg knageme set det med !!!
    Du har taget os med ned under Christiansborg, til de gamle Borg Ruiner, og nu til `Langebro`s Undergrund`s Maskinrum`, med Maskiner, Gange, Finurlige Instrumenter, Kontra Vægte, Kommando Tårn, Trapper og Udgange, alt garneret med Billeder af Udsigten fra Broen, mod Vandet og København og Amager……….
    `Hvilken oplevelse at komme med`, som `Bystander`, en Bro man har passeret Hundrede af Gange, ventet på at Skibe sejlede gennem, ventet på at Klapperne skulle lukke igen, så passage til Amager eller Byen kunne genoptages, set Brovagten styre slagets gang fra sit udsigtspunkt i Tårnet, og, fra Islands Brygge eller den Gamle Badeanstalt ved Sukkerhuset, `i Vandet`, undret sig over, at så store Skibe som anløb `Sojakagen` og Industrierne langs med Havnekajerne, overhovedet skulle kunne lykkes at sejle gennem `Broklapperne`, når det fra Kajen eller Vandet, så ud som om at Skibet var Bredere end Gennemsejlings åbningen………
    En rigtig stor tak til Admin for den gode Billedserie og til Foreningen for Arrangementet………..
    M.v.h. gb………

  2. Mægtig god reportage om en bro, som jeg jo passerede mange gange, i løbet af de godt 17 år jeg boede på Bryggen. Og gode billeder også ;). Utroligt de gamle maskiner til broklapperne, kan endnu :).

    1. Selvom maskinerne er fra start 50-erne, så er de i tip top stand. Der bliver sørget for dem, og broen bliver åbnet mindst en gang om ugen, så man kan se at alt fungerer. Alt hvad der findes i motorrummet er der 2 af, hvis den ene skulle gå i stykker. Selvom broklapperne vejer 1200 tons stykket, så er de så afbalancerede med kontravægte, at motorerne ikke er på meget mere en 100-150 hk.

  3. Hernede venter vi jo på en ny Storstrømsbro. På grund af fjolserne inde i børnehaven, skal vi vente til 2024 før den enten påbegyndes eller står færdig. Det afhænger helt af Fehmarnforbindelsen, siger de. Og det forstår vi jo ikke, her på Lolland-Falster. Den gamle bro falder sammen, inden den nye påbegyndes, er jeg ret sikker på. Man skal ihvertfald ikke læne sig op ad rækværket på cykelstien, så er du sikker på, at falde de 37 meter ned til vandet.

    Det var så et lille sidespring. Jeg beklager, Admin 🙂

Skriv et svar til admin Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.